Szum na łączach. Kanadyjskie re-wizje: postkolonializm, TransKanada i Pierwsze Narody



Abstrakt

Agnieszka Rzepa

 

It’s a Bad Line. Canadian Re-visions: Postcolonialism,

TransCanada and First Nations

 

In the 1990s discussions on Canadian literature and culture were dominated by postcolonial discourses that coexisted with reflections on the Canadian model of multiculturalism. At the beginning of the 21st century the discussion on Canadian postcolonialism, and in particular on the position of Canadian literature in relation to postcolonial discourses, veered towards transcultural aspects of Canadian culture and literature. Such re-visions of the concept of postcolonial Canada as a “Second World” country have resulted in the emergence of an inspiring new concept of TransCanada, which – in the intention of its makers – should go beyond the postcolonial discourse, but which in fact remains entangled in it. The vision of TransCanada, just like the vision of postcolonial Canada, is complicated and problematized by the presence of the First Nations, their literatures and cultures. First Nations writers take active part in the developing discussion, inevitably focusing on the colonial dependence of the First Nations within Canada. Even though all the participants in the discussion have stressed the need to work out points of intersection and connection among different discourses on Canada, and in particular to take into account First Nations points of view, the net impression is often that of a “bad line call.” One of the most interesting aspects of this fluuctuating context is the potential positioning of First Nations literatures vis-a-vis Trans.Can.Lit.


Pobierz

Opublikowane : 2008-10-01


RzepaA. (2008). Szum na łączach. Kanadyjskie re-wizje: postkolonializm, TransKanada i Pierwsze Narody. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (17). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2513

Agnieszka Rzepa  arzepa@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Wydział Anglistyki; Pracownia Literatury Kanadyjskiej  Polska
Degrees:
M.A. in English, Katowice, 1993
Ph.D. in English, Poznań, 1998
D.Litt. in American Literature, Poznań, 2010

Research interests:
Contemporary US and Canadian novel
Feminist literary theory
magic realist prose
Native Canadian literatures
place, space, memory in literature
Life writing

Teaching experience:
American life and institutions
American literature
American and British culture
Canadian literature and culture
TEFL at university level



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).