Opublikowane: 2015-01-01

Czy Ameryka może być post-etniczna? Czarny Atlantyk i interwencyjne dyskursy postkolonializmu a afroamerykańskie studia kulturowe

Izabella Penier

Website: http://studiabrytyjskie.uni.lodz.pl/onas-pracownicy-dr-penier.php

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest wpływowi studiów postkolonialnych na założeniach i praktykach badań afro-amrykańskich. Pokazuje on, iż studia postkolonialne - a zwłaszcza brytyjskie studia kulturowe osadzone w tej tematyce - w znacznym stopniu wpłynęły na umiędzynarodowienie studiów afro-amerykańskich (a także studiów etnicznych i amerykanistyki), poprzez przekształcenie amerykańskiego pojęcia etniczności oraz poszerzenie amerykańskiego dyskursu multikulturalizmu. Artykuł skupia się przede wszystkim na krytycznych tekstach brytyjskich teoretyków kultury pochodzenia karaibiskiego, przede wszystkim Paula Gilroya, będącego pierwszym badaczem, który zastosował metodologię postkolonialną w odniesieniu do tekstów autorstwa afro-amerykanów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Penier, I. (2015). Czy Ameryka może być post-etniczna? Czarny Atlantyk i interwencyjne dyskursy postkolonializmu a afroamerykańskie studia kulturowe. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (30). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2799

ER(R)GO nr 30 (1/2015) - czeska teoria literatury (pod gościnną redakcją Libora Martinka)

Nr 30 (2015)
Opublikowane: 2015-01-01


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.