Opublikowane: 2015-01-01

Gwałcenie zaleceń Becketta odnośnie teatru w Polsce

Ewa Brzeska

Website: http://www.uo.uw.edu.pl/wykladowcy/42675

Abstrakt

Samuel Beckett znany był z chronienia kształtu swoich sztuk swoimi rozległymi zaleceniami. Mimo to, jak widać na przykładzie Polski, w ostatnich latach miały miejsca śmiałe wystawienia Końcówki przez Macieja Sobocińskiego (2016), god.com przez Tomasza Hynka (2006) czy Szczęśliwych Dni przez Krzysztofa Jasińskiego (2007). W pierwszej z wyżej wspomnianych sztuk, postacie są ograniczone do huśtającego się Hamma oraz Clova, skaczącego wokół piaskownicy zajmującej scenę. W drugiej, Pozzo jest grany przez kobietę wyposażoną w bicz z sex-shopu, za pomocą którego zniewala Lucky'ego. W trzeciej zaś, kopiec, w którym Winnie jest zakopana staje się znanym symbolem krakowa, zaś sama bohaterka śpiewa kilka piosenek w akopmaniamencie Williego-pianisty. Na polskiej scenie teatralnej możemy dostrzec znacznie więcej pogwałceń zaleceń Becketta, co do odgrywania jego sztuk. Niniejszy tekst przedstawia te najbardziej kontrowersyjne i stara się zdiagnozować przyczyny gwałtownych rewizji, których dokonują.

Słowa kluczowe:

Teatr , Teatr absurdu , Awangarda , Autor , Samuel Beckett

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Brzeska, E. (2015). Gwałcenie zaleceń Becketta odnośnie teatru w Polsce. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (30). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2800

ER(R)GO nr 30 (1/2015) - czeska teoria literatury (pod gościnną redakcją Libora Martinka)

Nr 30 (2015)
Opublikowane: 2015-01-01


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.