Wybuchowa aporia



Abstrakt

Mark Lipowiecki
the University of Colorado at Boulder, USA.

"An Explosive Aporia"

The article traces and analyses the origin of Russian postmodernism, seeing it as a reaction to soviet meta-narratives and the official attempts to control the avant-garde movements. But the particular shape which post-modernism adopted in Russia is also reflecting deeper cultural dominants, notably the lack of a middle ground between various cultural extremes, which in turn appear to constitute the foundations of Russian culture. Russian post-modernism, the article argues, is thus characterised by a constant internal struggle between opposing discourses rather than by a consistent opposition to social and political traditions of modernity.


Bachtin Michaił. 2009. “Człowiek przed lustrem”. Przeł. Przemysław Pietrzak. W Ja-Inny. Wokół Bachtina, tom 1–2, red. Danuta Ulicka. Kraków. 2009.

Bachtin Michaił. 2009. “Z problemów samoświadomości i samooceny…”. Przeł. Przemysław Pietrzak. W Ja-Inny. Wokół Bachtina, tom 1–2, red. Danuta Ulicka. Kraków.

Benjamin Walter. 1996. “Park Centralny”. Przeł. Hubert Orłowski. W Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wyb., oprac. Hubert Orłowski. Poznań.

Boym Svetlana. 2001. The Future of Nostalgia. New York.

Connor Steven. 1997. Postmodernist Culture. An Introduction to Theories of the Contemporary. Hoboken, New Jersey: Blackwell Publishers.

Cowan Bainard. 1981. “Walter Benjamin’s Theory of Allegory”. New German Critique 22.

Derrida Jacques. 1999. O gramatologii. Przeł. Bogdan Banasiak. Warszawa.

Fetzer John Francis. 1990. “Romantic Irony”. W European Romanticism: Literary Cross-Currents, Modes, and Models. Detroit.

Łotman Jurij, Boris Uspienski. 1993. “Rola modeli dualnych w dynamice kultury rosyjskiej”. W Semiotyka dziejów Rosji, przeł. Bogusław Żyłko. Łódź.

Łotman Jurij. 1999. Kultura i eksplozja. Przeł. Bogusław Żyłko. Warszawa.

Miller Joseph Hillis. 2001. Others. Princeton.

Sandbothe Mike, Wolfgang Welsch. 1997. “Postmodernity as a Philosophical Concept”. W International Postmodernism: Theory and Literary Practice, red. Hans Bertens, Douwe Fokkema. Utrecht.

Wallach Amei. 1996. The Man Who Never Threw Anything Away. New York.

Беньямин Вальтер. 2002. Происхождение немецкой барочной драмы. Red. Сергей Ромашко. Москва.

Дёринг-Смирнова Рената, Игорь Смирнов. 1980. “«Исторический авангард» с точки зрения эволюции художественных систем”. Russian Literature VIII (5).

Ильин Илья. 2001. Постмодернизм: Словарь терминов. Москва.

Кабаков Илья́, Борис Гройс. 1996. „Диалог о мусоре”. Новое литературное обозрение 20 : 319–330.

Кабаков Илья́, Борис Гройс. 1999. Диалоги (1990 –1994). Red. Елена Петровская. Москва.

Кабаков Илья́. 1999. 60–80-е: Записки о неофициальной жизни в Москве. Wien: Gesellschaft zur Förderung slawistischer Studien (Wiener Slawistischer Almanach. Sonderband 47).

Кабаков Илья́. 2002. Три инсталляции. Москва.

Липовецкий Марк, Ирина Сандомирская. 2006. “Как нам не «завершить» Бахтина?”. Новое литературное обозрение 79 : 7–38.

Липовецкий Марк. 2008. “Взрывная апория”. W Паралогии. Трансформации (пост)модернистского дискурса в русской культуре 1920–2000-х годов, 45–72. Санкт-Петербург.

Лотман Юрий Михайлович. 1997. О русской литературе. Статьи и исследования: История русской прозы, теория литературы. Санкт-Петербург.

Шлегель Фри́дрих. 1983. Эстетика. Философия. Критика. Wstęp i przekład z niemieckiego Ю. Попов (История эстетики в памятниках и документах, том 1). Москва.

Эпштейн Михаил. 2000. Постмодерн в России. Литература и теория. Москва.

Pobierz

Opublikowane : 2015-11-15


LipowieckiM. (2015). Wybuchowa aporia. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (31). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4008

Mark Lipowiecki  mark.leiderman@colorado.edu
Department of Germanic and Slavic Languages and Literatures, the University of Colorado at Boulder, USA  Stany Zjednoczone
Mark Leiderman Lipowiecki jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Języków i Literatur Germańskich i Słowiańskich University of Colorado w Boulder, USA.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).