Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarinno i jej estetyczne oblicza



Abstrakt

Włoski kompozytor Salvatore Sciarrino jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli nurtu określanego jako "ekologia muzyki", którego głównym założeniem jest oczyszczenie percepcji odbiorcy z niepotrzebnych bodźców dźwiękowych. Efektem takiego podejścia do sztuki ma być otwarcie na nowe jakości brzmienia.

Artykuł przedstawia estetyczne założenia twórcze Sciarrino na podstawie opery Lohengrin na sopran i orkiestrę. Kompozycja ta powstała w 1984 roku i zawiera najważniejsze cechy kompozytorskiego stylu Sciarrino, m.in.: sięganie po tematy znane z tradycji czy strategie dramaturgiczne będące źródłem gry ze słuchaczem. 


Słowa kluczowe

Sciarrino; Lohengrin; ekologia; cisza; opera

Biernacki, Tomasz i Monika Pasiecznik, Po zmierzchu. Eseje o operach współczesnych, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.

The Cambridge History of Twentieth-century Music, edited by Nicholas Cook and Anthony Pople, Cambridge University Press, New York 2004.

Grabuś, Łukasz , Dramaturgia ciszy Salvatore’a Sciarrina, w: Formy śmiercionośne, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.

Griffiths, Paul, Modern Musik and after, 3rd edition, Oxford University Press, Oxford 2010.

„Sciarrino Salvatore,” w: The New Grove dictionary of music and musicians, ed. by Stanley Sadie, Macmillan Publishers Limited, London 2001.

Sciarrino, Salvatore, komentarz do utworu Quaderno di strada, [w:] Książka programowa festiwalu Warszawska Jesień 2006.

Sciarrino, Salvatore, komentarz do utworu Introduzione all’oscuro, [w:] Książka programowa festiwalu Warszawska Jesień 1994.

Sciarrino, Salvatore, komentarz do utworu Autoritratto nella notte, [w:] Książka programowa festiwalu Warszawska Jesień 2003.

Szczecińska, Ewa, Uważność: Ekologia ciszy, „Dwutygodnik.com”, http://www.dwutygodnik.com/artykul/656-uwaznosc--ekologia-ciszy.html (15.01.2016).

Taruskin, Richard, The Oxford history of western music, Vol. 5, Music in the late twentieth century, Oxford University Press, New York 2010.


Opublikowane : 2016-11-15


StochniolM. (2016). Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarinno i jej estetyczne oblicza. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(33). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4338

Magdalena Stochniol  lenastoch@gmail.com
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).