Archiwalny numer

Nr 33 (2016)

ER(R)GO nr 33 (2/2016) - dźwięki/pauzy/cisze

Opublikowane: 2016-10-28

Er(r)go…,

fiasko mowy – prosimy zachować ciszę, bo cisza jest skarbnicą dźwięków, ich nasyceniem, kumulacją brzmień. A dalej: cisza aktywna, energia ciszy, cisza dźwięków, język poetycki jako muzyka ciszy, pejzaż dźwięku, milczenie roślin, performatywność ciszy. Wnikając w ciszę, docieramy do dźwiękowego świata i do wszystkiego, co ciszą nie jest: intonarumori – rumorarmonio, ululatori, rombator, scoppiatori, sibilatori. Szmery, szumy, hałasy, stuki, zgrzytów wycie, jęki, śmiechy, głosy ludzi i zwierząt, warkot, łoskot, huk, trzaski, skrzypienia, szurania, tarcia,  świsty, syki, sapania, piknięcia i puknięcia, muzyka maszyn, brzmieniowe akordy słów, harmonia szmerów, wibracje i rezonowanie, dźwięki niechciane. Nicowanie obecności i nieobecności – fizjologia wewnętrzna, niema dramatyzacja serca i oddechu: szumy, jęknięcia, wdechy i wydechy, periodyczne pulsy. Jęknięcia, chrząknięcia, gruchanie, świsty i dmuchnięcia, ciche uderzenia górnej i dolnej wargi śpiewaczki, ciche pocieranie korpusu instrumentu.

Cisza zmienia się w grzmot. Hałas industrialny: maszyny brzmią, świszczą, wyją, huczą, łomocą, sapią, syczą, gwiżdżą, dzwonią, kują, jazgoczą, świdrują, zgrzytają, kłapią, biją, warkoczą, szumią. Muzyka jako efekt ciszy – to cisza jest tym, co daje siłę dźwiękom, czyni ciemność mniej głuchą, gdy najmniejszy szmer staje się zjawą. Milczący fortepian – sztuka hałasów i 4’33”.  I kilka postaci: Gerard Manley Hopkins, Salvatore Sciarrino, John Cage, Jacques Lacan, Arnold Schoenberg, Wassily Kandinsky, Maria Pappenheim, Anna O., Georges Bataille, Maurice Blanchot, Michel Leris, Colette Peignot, Francesca Woodman, Bracha L. Ettinger, Tres, Dan Geva,  Noit Geva, Gillian Wearing. Muzak. Audiosfera komunizmu: śpiewające, mistyczne ciało kolektywu, trąbka w rękach zetempowca, bzyczenie much, bełkot wroga. Na dodatek głos jako obiekt kazirodczy. Transcendencja dźwięków otoczenia, dzwonienie w uszach, tinnitus, muzyczny rollercoaster, marsz żałobny na pogrzeb głuchego, sekunda tak pełna, że nie mieści się w półgodzinie, dźwięk jako rozdźwięk, dźwiękowość naszego ciała, szum gestu, hałas przedmiotów, elektroniczny jazgot i zgiełk, pętle muzyczne, bębnienie palcami, recitale od-tworzenia, Rauty Zmian Nastrojów i w końcu balsamowanie dźwiękiem.

Przyjaźń jako cisza; cisza, która mówi, aby lepiej się ukryć, przytłumiony i poszarzały sweter, niedźwiękowy potok słów, czytanie uchem, słuchanie różnicy, słyszenie siebie.  Trzeba wyjść poza granice pięciolinii. Milczenie i przemilczenie. Cisza jako władza i jako forma kształcenia ciał, uciszanie budynków, wysysanie dźwięków.

Tacet. Cisza nie istnieje. „W absolutnej ciszy każdy w końcu coś usłyszy”. Co słyszę?

Wojciech Kalaga

Liczba artykułów: 22
POBIERZ CAŁY NUMER (PDF)

Cały numer

ER(R)GO nr 33 (2/2016) - dźwięki/pauzy/cisze

Redakcja Er(r)go
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


czwórka redakcyjna

Strona tytułowa i spis treści

Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


wstęp

Er(r)go...

Wojciech Kalaga
Język: PL | Data publikacji: 28-10-2016 | Abstrakt


rozprawy - szkice - eseje

Cisza, "diminuendo" i "fermata" w muzyce poezji (na przykładzie Gerarda Manleya Hopkinsa)

Ewa Borkowska
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarinno i jej estetyczne oblicza

Magdalena Stochniol
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

4'33" Dźwięki ciszy

Marcin Borchardt
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Co dzwoni nam w uszach? Od ciszy Cage’a do krzyku Schönberga i z powrotem

Sławomir Masłoń
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Cisza, która brzmi inaczej. O przyjaźni Bataille'a i Blanchota

Michał Krzykawski
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Nie do powiedzenia. O głosie u Lacana, Ettinger i Woodman

Anna Kisiel
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Performatywność ciszy – strategia uciszania w działaniach artystycznych

Justyna Anna Stasiowska
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Cały ten elektroniczny zgiełk. Formy diegetyczne/niediegetyczne oraz nowe wymiary dźwięku w rozrywce interaktywnej.

Tomasz Gnat
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Audiosfera opowieści mitycznej. Przypadek komunizmu

Monika Widzicka
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


przekłady

Przedmioty dźwiękowe i produkty dźwiękowe: standardy nowej kultury słuchania w pierwszej połowie XX wieku

Alexandra Hui
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


varia - kontynuacje - antycypacje

O matce jako tożsamej, o matce jako innej. Analiza odmiennych taktyk reprezentacji fotograficznych aktów matek

Marcela Kościańczuk
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Sound Art: materialność dźwięku

Agata Sitko
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


recenzje

Między filozofią a uwielbieniem – Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii

Sylwia Papier
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Zło i dobro jako elementy japońskiej kultury popularnej

Michał Snopek
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


noty o książkach

Nota o książce Art as Compassion: Bracha L. Ettinger

Anna Kisiel
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt

Nota o książce Michael Naas, The End of the World and Other Teachable Moments: Jacques Derrida’s Final Seminar (New York: Fordham University Press, 2015)

Michał Aleksander Kisiel
Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


summaries in english/streszczenia w języku angielskim

Streszczenia w języku angielskim / Summaries in English

Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


informacje dla autorów

Informacje dla Autorów

Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


stopka redakcyjna

Metryczka

Język: PL | Data publikacji: 15-11-2016 | Abstrakt


Nr 49 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Logo DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.