Zmieniający się kanon literatury amerykańskiej a kwestia amerykańskiej tożsamości: ponad pół wieku debat i kontrowersji
Abstrakt
[for abstract in Polish, scroll down]
Ilona Dobosiewicz
University of Opole
The Changing Canon of American Literature
and the Question of American Identity:
Over Half a Century of Debates and Controversies
Abstract: The article discusses the ways in which political and cultural revolution in the 1960s together with such social practices as university open admissions and affirmative action have changed the canon of American literature. It presents the factors that have led to the broadening of the canon and argues that the evolving canon of American literature no longer constructs a teleological meta-narrative of a unified tradition but instead reflects the ways in which multiple traditions and cultures engage in a dialog and influence one another.
Keywords: literary theory, cultural theory
Abstrakt: Artykuł omawia zmiany jakie zachodziły w postrzeganiu pojęcia kanonu literatury amerykańskiej w wyniku rewolucji politycznej i obyczajowej lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku oraz takich praktyk społecznych jak uniwersytecka polityka otwartych drzwi i akcja afirmatywna. Pokazje jakie czynniki doprowadziły do rozszerzenia kanonu i wskazuje, że obecny kanon literatury amerykańskiej nie konstruuje już teleologicznej meta-narracji dotyczącej jednolitej tradycji, ale pokazuje w jaki sposób różnorakie tradycje i kltury wchodzą ze sobą w dialog i wzajemnie na siebie oddziaływują.
Słowa klucze: teoria literatury, teoria kultury
Słowa kluczowe
teoria literatury; teoria kultury
Bibliografia
Altieri, Charles, Canons and Consequences: Reflections on the Ethical Force of Imaginative Ideals, Northwestern University Press, Chicago 1990.
Ammer, Christine, Harper’s Dictionary of Music, Barnes and Noble, New York 1973.
Barthes, Roland. The Rustle of Language, przeł. Richard Howard, Hill and Wang, New York 1986.
Benton, Michael, Canons Ancient and Modern: The texts we teach. „Educational Review”, 2000, 52,3, s. 269 – 277.
Clotfelter, Charles T., Patterns of Enrollment and Completion w: Economic Challenges in Higher Education, red. Charles T. Clotfelter, Ronald G. Ehrenberg, Malcolm Getz i John J. Siegfried, University of Chicago Press, Chicago 1991, s. 28-58.
Crane, William G., American Literature in the College Curriculum. National Council of Teachers of English, Chicago 1948.
Fox-Genovese, Elizabeth, Gender, Race, Class, Canon, „Salmagundi”, 1986, 72, s. 131- 43.
Gates, Henry Louis Jr., The Norton Anthology of African American Literature, W.W. Norton, New York 1997.
Guillory, John, Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation, The University of Chicago Press, Chicago 1993.
Kopaliński, Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych , Wiedza Powszechna, Warszawa 1980, s. 472.
Kopcewicz, Andrzej i Marta Sienicka, Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
Lauter, Paul, Race and gender in the shaping of the American literary canon: a case study from the twenties, w: Feminist criticism and social change: Sex, class and race in literature and culture, red. Judith Newton i Deborah Rosenfelt, Routledge, New York 2013, s. 19-44.
Lauter, Paul i in. (red), The Heath Anthology of American Literature, 7 edition, Cengage Learning, Boston 2013.
Lauter, Paul i Lois Leveen. Heath Orientation http://college.cengage.com/english/lauter/heath/4e/instructors/heath_orientation/index.html. (10 listopada 2016).
Matthiessen, Francis Otto, American Renaissance: Art and Expression in the Age of Emerson and Whitman, Oxford University Press, Oxford 1941.
Paryż, Marek . Przestrzenie kanonu: Szkice o prozie amerykańskiej od lat 40. XX wieku do czasów najnowszych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Salska, Agnieszka, (red.), Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Universitas, Kraków 2003.
Shell, Marc i Werner Sollors (red.), A Multilingual Anthology of American Literature, New York University Press, New York, 2000.
Williams, Raymond, Problems in Materialism and Culture, Verso, Londyn 1980.
Uniwersytet Opolski. Instytut Filologii Angielskiej Polska
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).