Sztuka mięs(n)a
Abstrakt
Sue Coe, angielska artystka, stwierdziła, że rzeź zwierząt uległa normalizacji, ponieważ została ukryta. Wystawione na półkach supermarketów zafoliowane kawałki mięsa nie przywodzą na myśl żywych istot. Mięso przeznaczone do masowej konsumpcji zostało odrealnione, natomiast w sztuce współczesnej znajdziemy przykłady procesu odwrotnego. Sztuka mięs(n)a stawia widzów w niewygodnej sytuacji, ponieważ to, co skrzętnie skrywa przemysł spożywczy (zabijanie zwierząt, krew, wnętrzności) dane jest im doświadczyć bezpośrednio. Wydaje się, że mięso w sztuce współczesnej umożliwia symboliczne odniesienie się do wielu kwestii. W swoim tekście chciałabym pokazać przykłady wykorzystania zwierząt/mięsa przez artystów, aby szokować i zderzać odbiorców z Realnym, a także zadawać im pytania natury etycznej.
Słowa kluczowe
mięso; sztuka współczesna; abiekt; Realne; das Ding/Rzecz
Bibliografia
Abject art, w: <https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/abject-art> (30.08.2018)
Aloi, Giovanni, Art and Animals, I.B. Tauris, London, New York 2012
Aloi, Giovanni, Sue Coe, In Conversation with Sue Coe, w: “Antennae. The Death of the Animal”, Spring 2008, Issue 5, s. 54-59
Brunner, Claire, The Flesh House, w: “Antennae. The Death of the Animal”, Spring 2008, Issue 5, s. 22-24
Clair, Jean, De Immundo, przeł. M. Ochab, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007
Deleuze, Gilles Francis Bacon: The Logic of Sensation, przeł. D.W. Smith, Continuum, London, New York 2003
Fachinelli, Elvio, Lacan and the Thing, przeł. G. Senia, C. Vaughn, „JEP”, 1996/1997 nr 3-4, <http://www.psychomedia.it/jep/number3-4/fachinelli.htm> (3.03.2009)
Foster, Hal, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Universitas, Kraków 2010
Freud, Sigmund, Project for a Scientific Psychology, przeł. J. Strachey, w: The Standard Edition of the Complete Psychological Works, Vol. I, Hogarth Press, London 2001
Giacobetti Francis, Francis Bacon, The Last Francis Bacon Interview, w: “The Art Newspaper”, June 2003, no. 137, s. 28-29
Hatry, Heide, Statement , <https://www.heidehatry.com/art_statementHT.html> (28.08.2018)
Heidegger, Martin, Pytanie o rzecz, przeł. Janusz Mizera, Warszawa 2001
Heideger, Martin, Rzecz, przeł. Janusz Mizera, w: Odczyty i rozprawy, Kraków 2002
Herzog, Hal, Some We Love, Some We Hate, Some We Eat, Harper Perennial, New York, 2011
Holland, Christian, Heide Hatry, Meat After Meat Joy, <https://www.heidehatry.com/meat_after_meat_joy.html> (4.08.2018)
Jacyno, Magdaleno, Heide ty świnio!, w: „Magazyn Sztuki”, grudzień 2014, nr 5, s. 70-77
Jones, Ann, Meat Illuminated: Helen Chadwick’s Meat Abstracts, <https://imageobjecttext.com/2014/01/30/meat-illuminated-helen-chadwicks-meat-abstracts/> (4.04.2018)
Kristewa, Julia, Potęga obrzydzenia, przeł. M. Falski, Eidos. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007
Lacan, Jacques, The Ethics of Psychoanalysis, Seminar VII, przeł. D. Porter, Routledge, London, New York 2008
Lerude, Martine, Real, The (Lacan), w: International Dictionary of Psychoanalysis, red. A. de Mijolla, Thomas Gale, Detroit, New York, 2005
Maresch, Mela, Andreas Hoffer, Günther Oberhollenzer, Akcjonizm Wiedeński, przeł. S. Lisiecka, w: Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa, red. Stanisław Ruksza, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2011
Pedersen, Helena, Terror from the Stare: Visual Landscapes of Meat Production, w: “Antennae. The Politics of Meat”, Autumn 2010, Issue 14, s. 35-39
Rousselle, Duane, Real, Symbolic, Imaginary, w: The Žižek Dictionary, red. Rex Butler, Routledge, New York 2014
Schneemann, Carolee, Meat Joy, <http://www.caroleeschneemann.com/meatjoy.html> (2.04.2018)
Sliwa, Sarah, Meat After Meat Joy, <http://magazine.art21.org/2008/08/16/meat-after-meat-joy/#.W4z0E7jzL18> (20.08.2018)
Smart, Patricia, The Body Seen Through a Distorting Lens: Feminist Grotesque in the Art of Jana Sterbak and Louky Bersianik, w: Literature and the Body, red. A. Purdy, Rodopi, Amsterdam, Atlanta, GA, 1992
Tokarczuk, Olga, Moment niedźwiedzia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
Voss, Daniela, The Philosophical Concepts of Meat and Flesh: Deleuze and Marleau-Ponty, “Parrhesia”, 2013, Number 18, < https://www.parrhesiajournal.org/parrhesia18/parrhesia18_voss.pdf> (2.04.2018)
Žižek, Slavoj, For They Know Not What They Do. Enjoyment as a Political Factor, Verso, London, New York 2002
Žižek, Slavoj, Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, przeł. K. Mikruda, P. Mościcki, Korporacja ha!art, Kraków 2007
Žižek, Slavoj, The Lacanian Real: Television, “The Symptom”, Fall 2008, no. 9, <http://www.lacan.com/symptom/the-lacanian.html> (5.07.2018)
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).