Opublikowane: 2020-07-28

Krytyczne retro a kształtowanie pamięci zbiorowej w kinie amerykańskim XXI wieku

Patrycja Ewa Włodek
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.7646

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Abstrakt

Jednym z aspektów retromanii jest przywracanie/konstruowanie pamięci o minionych epokach we współczesnej popkulturze. W tekście dominuje spojrzenie na krytyczne retro w kinie amerykańskim XXI wieku jako na sposób, w jaki filmowe środki wyrazu są wykorzystywane do budowania określonego wyobrażenia o relatywnie nieodległej przeszłości i konstruowania obejmującej ją pamięci zbiorowej. Znaczenie ma to, w jaki sposób pamięć zbiorowa jest wytwarzana i przechowywana w wytworach kultury, także w kinie, twórcy krytycznego retro posługują się bowiem zestawem wyrazistych, rozpoznawalnych strategii, takich jak – między innymi – samoświadomość wizualna, cytaty intertekstualne, stosowanie oswojonych konwencji do wypełniania luk w narracjach (i w pamięci). Co istotne, robią to z wyraźną intencją budowania/ odzyskiwania pamięci i historii grup społecznych wykluczanych z tych obszarów we wcześniejszej kulturze dominującej.

Zasady cytowania

Włodek, P. E. (2020). Krytyczne retro a kształtowanie pamięci zbiorowej w kinie amerykańskim XXI wieku: (Article in Polish/Artykuł w języku polskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (40), 25–41. https://doi.org/10.31261/errgo.7646

Cited by / Share

Numer bieżący

Nr 40 (2020)
Opublikowane: 2020-07-28


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.