Archiwalny numer

Nr 40 (2020)

ER(R)GO nr 40 (1/2020) - pamięć/ideologia/archiwum

Opublikowane: 2020-07-28

Er(r)go...

… sięgamy do pamięci i do archiwum, ocierając się tu i ówdzie o ideologię. Jakichż to pamięci tu nie napotkamy: jest pamięć zbiorowa i oczywiście pamięć indywidualna, pamięć transaktywna i pamięć interaktywna, pamięć głęboka, pamięć narracyjna, pamięć żywa, pamięć kulturowa, pamięć deklaratywna, pamięć zaklęta w ciele i pamięć intelektualna, pamięć komunikatywna, pamięć kolektywna, pamięć ponadjednostkowa, pamięć pokoleniowa, pamięć kulturowa, pamięć mityczna, pamięć somatyczna i pamięć semantyczna, pamięć w formie protetycznej, pamięć wspólna, pamięć widoczna, pamięć rodzinna, pamięć społecznościowa, pamięć rozproszona i pamięć totalna, pamięć namacalna i pamięć zmediatyzowana, pamięć mimowolna i pamięć dobrowolna, a jeszcze post-pamięć, przeciw-pamięć i meta-pamięć oraz różne rekolekcje, recyklingi wspomnień, pokoleniowe nostalgie, nostalgiczne afirmacje, mnemoniczne struktury cierpienia i traumy, punkty krystalizacji pamięci, praktyki upamiętniania, artystyczne anamnezy, kotwice pamięci, ale też desakralizacja i instrumentalizacja pamięci, historia bez winy, pamięć utracona, niepamięć, amnezja, twórcze zapomnienie – wszystko to pośród drobin przeszłości, akcydentalnych błahostek, reminiscencji i powidoków.

W sztuce malarskiej, filmowej i medialnej dzieją się interesujące rzeczy: odwraca się bieguny dobra i zła, demaskuje ideologię świata przedmieść, przycina kobiecość do szablonu epoki, a epoce odbiera niewinność, cywilizuje się dzikusów i jednoczy tajwańskich aborygenów, maczetami ucina się głowy, przebija nożami i bagnetami. Nieustraszony wojownik Buta dzięki magicznej przemianie staje się tęczą, tchórzliwi samotnie wchodzą do świata zmarłych, w czasie masakry kobieta śpiewa o życiu i śmierci, inna kobieta – udomowiona – cierpi na problem bez nazwy. Reżyser tworzy operę przez media wirtualne – oglądając, można sobie głaskać psa lub jeść kanapkę (wow!) – a śpiewaczka mówi: „To ja jestem głosem wampirzycy”. Picasso próbuje wspiąć się na tron i spiera się z Matisse’em, tworząc Arkadię w burdelu, Saturn kastruje swego ojca i wrzuca jego okaleczone genitalia do morza (Wenus! Wenus!), kobiece zaś genitalia odwzajemniają nasze spojrzenie, choć my nie zgadzamy się z malarstwem jako egzorcyzmem. Fani stosują kulturową akupunkturę, a ich ideologia wykracza daleko poza kliknięcie myszką. Oto wielka siła poiēsis! To dzięki niej fani potrafią odnaleźć znaczenie w byciu-tu-oto, a Hermione Granger przeistacza się z fikcyjnej postaci w zapalnik społecznych przemian. Twórcy gier stają przed trudnym zadaniem; pojawia się gracz: gracz nie pamięta faktu, że ma amnezję, zanurza się w świecie gry, podejmuje decyzje w butach Mrocznego Rycerza, a widok własnych wnętrzności, owiniętych wokół przegubu niby upiorna bransoleta, przyprawia go o mdłości. Wcielenie Paranoiczne konstruuje zamknięty w dwunastościanie pamiętnik jako pułapkę na inne inkarnacje, szwaczka Marta trudni się pozyskiwaniem zębów i innych materiałów ze zwłok. The Walking Dead okazuje się jednym wielkim szwindlem. A Camille Lemonnier słusznie zauważa, iż nie ma nic mniej nagiego niż kobieta wynurzająca się z pary swoich reform. Czas pod Smoleńskiem cofa się i zapętla, a polski bohater narodowy podąża ścieżką pasyjną i ląduje w Edenie. Tak to jest: kiedy ktoś nie zna siebie, jest zgubiony. A narracja i tak się sprzedaje.

Literatura też nie pozostaje w tyle: a to groteskowe i odstręczające opisy matki, a to próby stworzenia siebie na nowo, bez udziału przodków, a to znów zamknięta w piwnicach zamku przeszłość i życie naznaczone traumą, a jeszcze zbereźne przyśpiewki, obrzezanie jako inskrypcja, duch pełen jadu, czerwień, która pozwala całować, proces twórczy jako chwalebnie rakotwórcza proliferacja i znów trauma, tym razem widmontologiczna. Tu też wiele się dzieje. Gwoździojad wyraża się z szacunkiem o Gamalielu, podczas gdy ten przestrzega syna przed zwodniczym wpływem kobiecego piękna, przeszłość wraca do protagonisty niczym bumerang, a na plecach protagonistki blizny układają się w kształt drzewa wiśni, podmiot widmontologicznie konfrontuje się ze swoimi widmami i przestaje być identyczny ze sobą samym, Brytania tonie we mgle wywołanej przez oddech smoczycy Querig, a jednak Sir Gawain i mnisi utrzymują smoczycę przy życiu. Na dodatek niewidzialna siła z wściekłością ciska psem o ścianę, naga i uśmiechnięta Umiłowana zostaje wygnana, kobiety wykonują zdjęcia zdjęciom, ciągutki „carambar” i „makagiga” metafizycznie łączą Górzańskiego i Pereca, który pamięta, że nie lubił kiszonej kapusty, zaś trzecie pokolenie pamięta to, czego nie przeżyło. I tak to archiwum staje się doświadczeniem przyszłości.

Rozmaite postaci przyglądają się temu wszystkiemu: Nietzsche, Kierkegaard, Heidegger, Arystoteles, Platon, Parmenides, Anaksymander, Heraklit, Husserl, Freud, Bergson, Ricoeur, Derrida, Lacan, Horkheimer, Adorno, Halbwachs, Sacks, Taylor, Barthes, a nawet Atena i Tezeusz. Ktoś konstatuje: w wielu krajach do głosu (i do władzy) dochodzą grupy zawłaszczające pamięć i pielęgnujące nienawiść. Radujmy się: wszak nie o klasycznie rozumianą prawdę tu chodzi.

Wojciech Kalaga
https://orcid.org/0000-0003-4874-9734

Liczba artykułów: 19

DOWNLOAD FULL ISSUE (PDF) (English)

czwórka redakcyjna

Strona tytułowa i spis treści

Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 1-4


wstęp

Er(r)go...

(An Editorial in Polish and English/Wstęp w językach polskim i angielskim)

Wojciech Kalaga
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 5-8


rozprawy - szkice - eseje

Przemoc kolonialna, strategie oporu i przywracanie pamięci w filmie Wi Te-shenga Wojownicy tęczy

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Krzysztof Loska
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 11-23

Krytyczne retro a kształtowanie pamięci zbiorowej w kinie amerykańskim XXI wieku

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Patrycja Ewa Włodek
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 25-41

Niepamięć operacyjna. Dyskursy pamięci, zapomnienia i post-pamięci w rozrywce interaktywnej

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Tomasz Gnat
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 43-62

Heidegger i aktywizm fanów. Manifestacje poiēsis we współczesnej mobilizacji społeczności online

(Article in English/Artykuł w języku angielskim)

Justin Michael Battin , Elle Rystakova
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 63-83

Codzienność (od)pamiętana. Projekt „autobiografii zbiorowej” Georges’a Pereca

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Małgorzata Cieliczko
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 85-101

Życiodajne archiwum. Składowiska pamięci w dziele Alberta Cohena

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Anna Maria Bielak
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 103-116

Pamięć i zapominanie w Pogrzebanym olbrzymie Kazuo Ishigury

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Urszula Gołębiowska
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 117-131

Umieć sobie wybaczyć. Widmontologiczne ujęcie Umiłowanej Toni Morrison

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Jan Moryń
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 133-143


omówienia - komentarze - polemiki

Mityzacja katastrofy smoleńskiej w filmie Antoniego Krauzego i poezji smoleńskiej jako funkcja pamięci zbiorowej

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Katarzyna Czech
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 147-162

Ekspansja i kontrakcja. Todd and the Vampire a przestrzenie sztuki

(Article in English/Artykuł w języku angielskim)

Erin Heisel
Język: EN | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 163-170

Prostytucja i sztuka. Panny z Awinionu Picassa i zmienne koleje autentyczności

(Article in English/Artykuł w języku angielskim)

Sławomir Masłoń
Język: EN | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 171-184


noty o książkach

Małgorzata Fabiszak, Anna Weronika Brzezińska, Cmentarz, park, podwórko. Poznańskie przestrzenie pamięci (Nota o książce)

(A Critical Note in Polish/Nota krytyczna w języku polskim)

Paweł Jędrzejko
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 209-212

Monika Jaworska-Witkowska, Przechwytywanie tekstów. Powidoki czytania (Nota o książce)

(A Critical Note in Polish/Nota krytyczna w języku polskim)

Paweł Jędrzejko
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 213-217


summaries in polish/streszczenia w języku polskim

Summaries in Polish/Streszczenia w języku polskim

Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 221-226


informacje dla autorów



stopka redakcyjna

Metryczka

Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 236


varia - kontynuacje - antycypacje

Trzecie pokolenie Palestynek po Nakbie. Postpamięć jako balansowanie "pomiędzy" komunikacją indeksalną i symboliczną.

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Marcela Kościańczuk
Język: PL | Data publikacji: 28-07-2020 | Abstrakt | s. 187-205


Nr 49 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Logo DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.