Opublikowane: 2020-07-28

Prostytucja i sztuka. Panny z Awinionu Picassa i zmienne koleje autentyczności

Sławomir Masłoń Logo ORCID
Dział: omówienia - komentarze - polemiki
https://doi.org/10.31261/errgo.7685

(Article in English/Artykuł w języku angielskim)

Abstrakt

Artykuł ma na celu zakwestionowanie sensowności tych interpretacji Panien z Awinionu, które poszukają jego znaczenia odwołując się do stanu umysłu Picassa w okresie, w którym obraz powstawał i traktują to dzieło jako wyraz zmagania się artysty z osobistymi demonami. Oferowana tu interpretacja obu wersji obrazu wskazuje, że był on odpowiedzią na Le Bonheur de vivre Matisse’a i zarazem jego krytyką. Co więcej, odwołanie się do teorii Lacana pozwala autorowi nie tylko objaśnić pozorne niekonsekwencje Panien z Awinionu, lecz także pokazać, że ostateczna wersja tego dzieła jest metaobrazem, który ukazuje proces powstawania reprezentacji.

Zasady cytowania

Masłoń, S. (2020). Prostytucja i sztuka. <i>Panny z Awinionu</i> Picassa i zmienne koleje autentyczności: (Article in English/Artykuł w języku angielskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (40), 171–184. https://doi.org/10.31261/errgo.7685

Cited by / Share

Numer bieżący

Nr 40 (2020)
Opublikowane: 2020-07-28


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.