Aleksijewicz, Swietłana. Czarnobylska modlitwa. Kroniki przyszłości, przeł. Jerzy Czech. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2012.
Google Scholar
Barcz, Anna. “Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze”. Teksty Drugie, nr 2, 2018, 75–87.
Google Scholar
Barthes, Roland. Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.
Google Scholar
Brown, Kate. Czarnobyl. Instrukcje przetrwania, przeł. Tomasz Gałązka. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2019.
Google Scholar
Brylska, Aleksandra. “Fotosynteza pamięci. Roślinna pamięć o katastrofie”. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, nr 22, 2018, 356–373.
Google Scholar
Brylska, Aleksandra. Katastrofa, której (nie) zobaczysz. O wizualności nuklearnego kresu. W: Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red. Iwona Boruszkowska, Katarzyna Glinianowicz, Aleksandra Grzemska, Paweł Krupa, 138–145. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Bustos, Natalia, Francisco Sanchez. 2015. Czarnobyl. Strefa, przeł. Krzysztof Konopacki. Poznań: Centrala – Mądre Komiksy, 2015.
Google Scholar
Cataluccio, Francesco. Czarnobyl, przeł. Paweł Bravo. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2013.
Google Scholar
Czapiga, Małgorzata. Po-widoki pustki. O sposobach konceptualizownia pustki w kulturze współczesnej. Kraków: TAiWPN Universitas, 2017.
Google Scholar
Czarnobyl. 2019. reż. John Reck, prod. Craig Mazin, scen. C. Mazin, Carolyn Strauss, Jane Featherstone, dyst. HBO, Wielka Brytania–Stany Zjednoczone.
Google Scholar
Czarnobyl. Reaktor strachu. 2012. reż. Bradley Parker, scen. Oren Peli, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke, dyst. Warner Bross, Forum Film, Stany Zjednoczone.
Google Scholar
Janik, Gaweł. “Postkatastroficzne obrazy. Czarnobyl – Strefa jako komiks nuklearny”. W: Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red. Iwona Boruszkowska, Katarzyna Glinianowicz, Aleksandra Grzemska, Paweł Krupa. 152–158. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Hilbk, Merle. Czarnobyl Baby. Reportaże z pogranicza Ukrainy i Białorusi, przeł. Barbara Tarnas. Warszawa: Carta Blanca, 2011.
Google Scholar
Higginbotham, Adam. O północy w Czarnobylu, przeł. Robert Filipowski. Kraków: Wydawnictwo SQN, 2019.
Google Scholar
Hirsch, Marianne. “Żałoba i postpamięć”, przeł. Katarzyna Bojarska. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. Ewa Domańska, 247–280. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
Google Scholar
Hoffman, Marta. “W stronę Czarnobyla. Postpamięć siłą napędową dla medykalizacji czy odwrotnie?”. Politeja, nr 47, 2017, 187–199.
Google Scholar
Hundorowa, Tamara. “Czarnobyl, nuklearna apokalipsa i postmodernizm”, przeł. Iwona Boruszkowska. Teksty Drugie, nr 6, 2014, 249–263.
Google Scholar
Kostin, Igor. Czarnobyl. Spowiedź reportera, przeł. Wiktoria Melech. Poznań: Albatros, 2019.
Google Scholar
Lichtblau, Krzysztof. “Komiks”. W: Interpretatywny słownik terminów kulturowych, red. Jerzy Madejski, Sławomir Iwasiów. 82–90. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014.
Google Scholar
Lichtblau, Krzysztof. “Komiks wobec katastrofy. “Czarnobyl – Strefa” Francisca Sancheza i Natachy Bustos”. W: Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red. Iwona Boruszkowska, Katarzyna Glinianowicz, Aleksandra Grzemska, Paweł Krupa, 146–151. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Marder, Michel, Anaïs Tondeur. Chernobyl Herbarium. Fragments of an Exploded Consciousness. London: Open Humanity Press, 2016.
Google Scholar
Moore, Kate. The Radium Girls. Mroczna historia promiennych kobiet Ameryki, przeł. Dorota Konowrocka-Sawa. Warszawa: Poradnia K, 2019.
Google Scholar
Mycio, Mary. Piołunowy las. Historia Czarnobyla, przeł. Romuald Kirwiel. Poznań: The RK Publisher, 2006.
Google Scholar
Pastuszko, Monika. “Napromieniowane zdjęcia Igora Kostina”. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, nr 3, 2013.
Google Scholar
Plokhy, Serhij. Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy, przeł. Marek Fedyszak. Kraków: Znak Horyzont, 2019.
Google Scholar
Read, Piersa Paul. Czarnobyl. Zapis faktów, przeł. Jerzy Kubowski. Warszawa: Świat Książki, 1996.
Google Scholar
Schuppli, Susan. “The Most Dangerous Film in the World”. W: Tickle Your Catastrophe! Imaginig Catastrophe in Art, Architecture and Philosophy. Studies in Performing Arts and Media, red. Federik Le Roy, Nele Wynants, Dominiek Hoens, Robrecht Vanderbeeken, 127–141. Ghent: Academia Press, 2011.
Google Scholar
Shcherbak, Jurij. Chernobyl. A Documental Story, przeł. Ian Press. Edmonton: Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1989.
Google Scholar
Sekuła, Paweł. Likwidatorzy Czarnobyla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Google Scholar
Siwiński, Waldemar. Czernobyl. Od katastrofy do procesu. Warszawa: Iskry, 1989.
Google Scholar
Sontag, Susan. O fotografii¸ przeł. Sławomir Magala. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1986.
Google Scholar
Spiegelman, Art. Maus. Opowieść ocalałego, przeł. Piotr Bikont, tom I: Mój ojciec krwawi historią, tom II: I tu zaczęły się moje kłopoty. Kraków: Wydawnictwo Post, 2001.
Google Scholar
S.T.A.L.K.E.R: Cień Czarnobyla (Ukraina 2007), S.T.A.L.K.E.R.: Czyste niebo (Ukraina 2008), S.T.A.L.K.E.R: Zew Prypeci (Ukraina 2009), prod. GSC Game World [gra komputerowa].
Google Scholar
Żółkoś, Monika. “Czarnobylski ‘kres natury’. Reportaże Swietłany Aleksijewicz w świetle humanistyki nieantropocentrycznej”. W: Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt, red. Aleksandra Ubertowska, Dobrosława Korczyńska-Partyka, Ewa Kuliś. 135–154. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2019.
Google Scholar