Opublikowane: 2020-12-30

Ofelie wiecznie żywe, czyli literatura w fotografii (infrazy czeskie)

Kamila Woźniak Logo ORCID

Website: https://ifs.uni.wroc.pl/pracownicy/62-wozniak-kamila
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.8020

(Artykuł w języku polskim)

Abstrakt

Autorka artykułu opisuje przykłady infraz, których zadaniem jest wzbudzenie emocji wywołanych lekturą tekstu literackiego i odzwierciedlenie ich w dziele artystycznym, w tym wypadku w dziełach trzech czeskich artystów fotografików. Punktem wyjścia do analizy trzech wybranych fotografii jest w pierwszej kolejności postać Ofelii z tragedii Williama Szekspira Hamlet i opis jej tragicznej śmierci, następnie odniesienie tego fragmentu tekstu do obrazu prerafaelity Johna Everetta Millais’a pt. Ofelia. Dalsza analiza skupia się wokół fotografii Martina Faltejska (cykl Weightless), Jana Fauknera (cykl Nemesis) i Barbory Bálkovej (cykl Literary Suicides). Opis fotografii przedstawiających Ofelię dotyczy m.in. ich symboliki (archetypów kobiecości, wody, natury), podkreśla podobieństwa i różnice między trzema nośnikami znaczeń (literatura, malarstwo, fotografia). Artykuł porusza kwestię m.in. doświadczenia wizualnego i zamysłu nad tym, czy pojedyncze opisywane fotografie uwolniły się od Szekspirowskiego kontekstu i wpisały w kontekst plastyczny, czy artyści zaproponowali własne, nowe odczytanie owego “mitu Ofelii”.

Zasady cytowania

Woźniak, K. (2020). Ofelie wiecznie żywe, czyli literatura w fotografii (infrazy czeskie): (Artykuł w języku polskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(41), 67–80. https://doi.org/10.31261/errgo.8020

Cited by / Share

Current cover

Nr 41 (2020)
Opublikowane: 2021-02-06


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.