Asch, S., Nerlove, H. (1960). The development of double punctuation terms in children: An experimental study. Perspectives in Psychological Theory, 1(960), 47–60.
Google Scholar
Bobrow, S.A., Bell, S.M. (1973). On catching on to idiomatic expressions. Memory and Cognition, 1(3), 343–346.
Google Scholar
Boniecka, B. (2009). Frazeologia dziecięca. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 27, 17–30.
Google Scholar
Dean Qualls, C., Treaster, B., Blood, G., Scheffner Hammer C. (2003). Lexicalization of idioms in urban 5th graders: A reaction time study. Journal of Communication Disorders, 5248, 1–17.
Google Scholar
Dryll, E. (2009). Rozumienie metafor z nazwą zwierzęcia w nośniku – perspektywa rozwojowa. Psychologia Rozwojowa, 14(2), 95–109.
Google Scholar
Gardner, H. (1974). Metaphor and modalities: How children project polar adjectives onto diverse domains. Child Development, 45, 84–89.
Google Scholar
Gibbs, R.W. (1980). Spilling the beans on understanding and memory for idioms in conversation. Memory and Cognition, 8, 149–156.
Google Scholar
Gibbs, R.W. (1986). Skating in thin ice: Literal meaning and understanding idioms in conversation. Discourse Processes, 9, 149–156.
Google Scholar
Haecki-Buhofer, A. (2004). La compréhension des phrasémes: Approches, psycholinguistiques. W: S. Mejri (red.), L’espace euro-méditerranéen: une idiomaticité partagée (t. 2, s. 141–148). Editions de l’ENS.
Google Scholar
Haecki-Buhofer, A. (1980). Der Spracherwerb von phraseologischen Wortverbindungen. Huber.
Google Scholar
Kubicka, D. (2005). Myślenie metaforyczne i jego uwarunkowania u dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Studia Psychologiczne, 43(2), 59–73.
Google Scholar
Kuszak, K. (2014). Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne – badania – implikacje praktyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Kuszak, K. (2012). Związki frazeologiczne w edukacji językowej dziecka – zarys problematyki. Studia Edukacyjne, 22, 321–339.
Google Scholar
Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Przekł. i wstęp T.P. Krzeszowski. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Lewicki, A.M., Pajdzińska, A. (2001). Frazeologia. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 315–333). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Lodge, D.N., Leach, E.A. (1975). Children’s acquisition of idioms in the English language. Journal of Speech and Hearing Language, 18, 521–529.
Google Scholar
Nippold, M.A. (1988). Figurative language. W: M.A. Nippold (red.), Later language development, ages 9 through 19 (s. 167–190). College Hill Press.
Google Scholar
Ortony, A., Turner, T.J., Larson-Shapiro, N. (1985). Cultural and instructional influences on figurative language comprehension by inner city children. Research in the Teaching of English, 19, 25–36.
Google Scholar
Piaget, J. (1961). Les mécanismes perceptifs. Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Piaget, J. (1984). Mowa i myślenie dziecka [przeł. J. Kołudzka]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Podlawska, D., Świątek-Brzezińska, M. (2011). Słownik frazeologiczny języka polskiego. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar
Pollio, M.R., Pollio, H.R. (1974). The development of figurative language in children. Journal of Psycholinguistic Research, 3, 185–201.
Google Scholar
Searle, J. (1979). Metaphor. W: A. Ortony (red.), Metaphor and thought (s. 92–123). Cambridge University Press.
Google Scholar
Sułkowska, M. (2015). Percepcja, rozumienie i przyswajanie związków frazeologicznych. Problemy Frazeologii Europejskiej, 10, 49–65.
Google Scholar
Swinney, D., Cutler, A. (1979). The access and processing of idiomatic expressions. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 18(5), 523–534. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(79)90284-6.
Google Scholar
Śliwa, K. (2014/2015). Rozumienie związków frazeologicznych przez młodzież z uszkodzeniami narządu słuchu. Biuletyn Logopedyczny, 1–2, 83–99.
Google Scholar
Tokarski, J. (1986). Frazeologia i paremiologia. W: J. Podracki (red.), Dydaktyka nauki o języku. Wybór prac. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Tłum. M. Babiuch [i in.]. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Wiejak, K., Kostka-Szymańska, M. (2001). Próba oceny myślenia przy pomocy testu interpretacji przysłów. W: B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orzechowski (red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka (s. 67–75). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar