Opublikowane: 2022-03-30

Postawy społeczne nauczycieli oraz uczniów szkół polskich wobec niepłynności mowy

Kamila Kuros-Kowalska Logo ORCID , Natalia Moćko Logo ORCID

Abstrakt

Autorki przedstawiają wyniki badań ankietowych dotyczących postaw wobec niepłynności mowy. Badania zostały przeprowadzone na przełomie 2020 i 2021 roku na terenie Polski i wzięło w nich udział blisko 700 uczniów oraz 100 nauczycieli. W trakcie badań pytano szczegółowo o obawy i odczucia, jakie mogą towarzyszyć osobom jąkającym się, ale także wobec osób mówiących niepłynnie. Sprawdzono ponadto opinie rówieśników oraz nauczycieli, mających bezpośredni kontakt z uczniem zmagającym się z niepłynnością mowy, na temat stereotypów dotyczących jąkania się. W dalszej części zweryfikowano wiedzę badanych na temat znanych im zasad skutecznej komunikacji i podejścia terapeutycznego w przypadku jąkania się, a także sposobu ich omawiania na forum klasy. Na podstawie badań określono podobieństwa i różnice między podejściem nauczycieli i uczniów.

 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuros-Kowalska, K., & Moćko, N. (2022). Postawy społeczne nauczycieli oraz uczniów szkół polskich wobec niepłynności mowy. Forum Lingwistyczne, (10), 1–19. https://doi.org/10.31261/FL.2022.10.09

Cited by / Share

Nr 10 (2022)
Opublikowane: 2022-07-19


ISSN: 2449-9587
eISSN: 2450-2758
Ikona DOI 10.31261/FL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.