Opublikowane: 2024-12-17

Samoocena polskojęzycznych studentów w kierunku giełkotu – wstępne wyniki badań

Monika Kaźmierczak Logo ORCID , Julia Golańska Logo ORCID , Natalia Jurkowska Logo ORCID , Małgorzata Krzemińska Logo ORCID

Abstrakt

Nie tylko w Polsce dostrzega się konieczność inicjowania nowych badań nad giełkotem oraz upowszechniania aktualnej i rzetelnej wiedzy o tym zjawisku. Głównym celem prezentowanych badań było rozpoznanie, czy, a jeśli tak, to jakie cechy charakterystyczne dla giełkotu i z jakim nasileniem dostrzegają u siebie młodzi dorośli. W badaniu wzięło udział N = 726 polskojęzycznych studentów z 54 szkół wyższych, w tym n = 638 (87,8%) studentów kierunków nielogopedycznych oraz n = 88 (12,2%) studentów kierunków logopedycznych. W badaniu wykorzystano polskojęzyczny kwestionariusz Forms opracowany przez Monikę Kaźmierczak na podstawie Predictive Cluttering Inventory oraz COCAF-4. Checklist of Cluttering & Associated Features. Analiza wyników samooceny pozwoliła zidentyfikować trzy grupy respondentów z: I – nieznacznym, II – średnim oraz III – znacznym nasileniem cech charakterystycznych dla giełkotu. Przeważająca część respondentów nigdy nie słyszała o giełkocie i nie zna tego fenomenu językowo-komunikacyjnego, zatem wszelkie działania nakierowane na podnoszenie wśród studentów świadomości dotyczącej giełkotu są niezwykle potrzebne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kaźmierczak, M., Golańska, J., Jurkowska, N., & Krzemińska, M. (2024). Samoocena polskojęzycznych studentów w kierunku giełkotu – wstępne wyniki badań. Forum Lingwistyczne, 12(2), 1–19. https://doi.org/10.31261/FL.2024.12.2.12

Cited by / Share

Tom 12 Nr 2 (2024)
Opublikowane: 2025-01-03


ISSN: 2449-9587
eISSN: 2450-2758
Ikona DOI 10.31261/FL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.