Bilingualism and Psycholinguistics Research Laboratory. (b.d.). LEAP-Questionnaire. Pobrane 20 czerwca 2025 z: https://bilingualism.northwestern.edu/leapq/.
Google Scholar
Błasiak-Tytuła, M. (2019). Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Boksa, E. (2016). Ślinotok i zaburzenia komunikacji u pacjentów cierpiących na dysfagię. Studia Pragmalingwistyczne, 8, 267–277.
Google Scholar
Boksa, E. (2018). Perspektywy badań nad normą osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W: P. Zbróg (red.), Wybrane aspekty badań nad normą językową (s. 231–246). Wydawnictwo Libron.
Google Scholar
Boksa, E. (2020). Komunikacja dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną na tle oceny życia. Logopedia Silesiana, 9, 14–27. http://dx.doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.10.
Google Scholar
Cheng, L.R.L. (1997). Diversity: challenges and implications for assessment. Journal of Children Communication Development, 19(1), 55–62. https://doi.org/10.1177/152574019701900107.
Google Scholar
Cheng, L.R.L. (2007). Improve your assessment of bilingual clients with communication disorders. Therapy Insider, 37, 10. https://doi.org/10.1097/01.nurse.0000277239.81488.b7.
Google Scholar
Chumak-Horbatsch, R. (2012). Linguistically appropriate practice. A guide for working with young immigrant children. University of Toronto Press.
Google Scholar
Cieszyńska, J. (2010). Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W: J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska (s. 18–36). Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Faściszewska, M. (2020). Diagnoza funkcjonalna dziecka jąkającego się w wieku szkolnym W: K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka. T. 2 (s. 245–254). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U., Walters, J. (2019). MAIN – Multilingual Assessment Instrument for Narratives. ZAS Papers in Linguistics, 59, 1–155. https://doi.org/10.21248/zaspil.56.2019.414.
Google Scholar
Garcia, O., Kleifgen, J., (2010). Educating emergent bilinguals. Policies, programs, and practices for English language learners. Teachers College Press.
Google Scholar
Głuszkowski, M. (2013). Socjologia w badaniach dwujęzyczności. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Grabias, S. (2015). Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (s. 13–35). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Grabias, S. (2021). Wypowiedź jako narzędzie w diagnozie i terapii logopedycznej. W: A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej (s. 13–29). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Google Scholar
Gülich, E. (1984). Próba analizy tekstu narracyjnego z perspektywy teorii komunikacji (na przykładzie ustnych i pisemnych wypowiedzi narracyjnych) (przeł. M. Łukasiewicz). Pamiętnik Literacki, 75(4), 249–285.
Google Scholar
Kuć, J. (2018). Bilingwizm i mutyzm w kontekście opóźnionego rozwoju mowy. Wydawnictwo Aureus.
Google Scholar
Langdon, H., Saenz, T. (2015). Working with interpreters and translators. Plural Publishing Inc.
Google Scholar
Ligara, B. (2016). Kompetencja dwujęzyczna a zagadnienie błędu, normy, systemu: refleksje o społecznej akceptacji bilingwizmu. W: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków (s. 15–31). Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Lipińska, E. (2015). Dwujęzyczność kognitywna. LingVaria, 10(20), 55–68. https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.05.
Google Scholar
Lipińska, E., Seretny, A. (2019). E|I|Ree|migracyjny język polski. Języki Obce w Szkole, 4, 5–10.
Google Scholar
Lorenc, A., Krawczyk, A. (2019). Diagnoza artykulacji u dzieci dwujęzycznych wychowywanych w środowisku polsko-amerykańskim. Logopedia, 48(2), 307–332. https://www.logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia-48-2-krawczyk-i.
Google Scholar
Marian, V., Blumenfeld, H.K., Kaushanskaya, M. (2007). Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q): assessing language profiles in bilinguals and multilinguals. Journal of Speech Language and Hearing Research, 50(4), 940–967. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/067).
Google Scholar
McKeough, A., Genereux, R. (2003). Transformation in narrative thought during adolescence: the structure and content of story compositions. Journal of Education Psychology, 95(3), 537–552. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.95.3.537.
Google Scholar
Michalska, A. (2013). Funkcjonalne podejście do terapii pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym – stosowanie systemów klasyfikacyjnych. W: E. Boksa, A. Michalska, P. Zbróg (red.), Aktualne problemy diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zaburzeniami rozwojowymi (s. 103–112). Wydawnictwo Libron.
Google Scholar
Miodunka, W. (2003). Bilingwizm portugalsko-polski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej. Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Miodunka, W. (2014). Dwujęzyczność polsko-obca w Polsce i poza jej granicami. Rozwój i perspektywy badań. LingVaria, 9(1), 199–226. https://doi.org/10.12797/LV.09.2014.17.12.
Google Scholar
Miodunka, W. (2016). Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności. W: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków (s. 49–87). Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Młyński, R. (2016). Lingwistyczne objawy dysleksji i dwujęzyczności. Próba analizy różnicowej zachowań językowych. W: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków (s. 119–131). Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Młyński, R. (2021a). The BID procedure as a tool for assessing phonological processes in bilingual children. Logopedia Silesiana, 10(2), 1–26. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.02.02.
Google Scholar
Młyński, R. (2021b). Ocena dwujęzyczności dziecięcej przy zastosowaniu formuły RIOT. Logopaedica Lodziensia, 5, 159–170. https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.10.
Google Scholar
Młyński, R. (2024). Logopedyczna ocena dwujęzyczności dziecięcej w kontekście ICF. Logopaedica Lodziensia, 9, 103–118. https://doi.org/10.18778/2544-7238.09.07.
Google Scholar
Młyński, R., Redkva, M. (2019). Diagnoza logopedyczna kompetencji językowych u wielojęzycznych dzieci z Ukrainy. Logopedia Silesiana, 8, 435–460. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2019.08.18.
Google Scholar
Trębacz-Ritter, A. (2022). Klasyfikacja ICF jako tło dla diagnozy funkcjonalnej uczniów z wyzwaniami rozwojowymi w obszarze mowy i języka. Polska adaptacja kwestionariuszy SPAA-C (Speech Participation and Activity Assessment of Children). Studia z Teorii Wychowania, 13(3), 251–267. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0016.1136.
Google Scholar
Westby, C. (1990). Ethnographic interviewing: Asking the right questions in the right ways. Journal of Childhood Communication Disorders, 13(1), 101–111. https://doi.org/10.1177/152574019001300111.
Google Scholar
Węsierska, K. (2015). Zastosowanie modelu ICF w diagnozie jąkania. https://www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2021/02/Zastosowanie-modelu-ICF-w-diagnozowaniu-jakania.pdf.
Google Scholar
World Health Organization. (2001). Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. eZdrowie. https://ezdrowie.gov.pl/downloadFile/740.
Google Scholar
World Health Organization. (2009). ICF. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. WHO. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/42407/9241545429_pol.pdf.
Google Scholar
Woźniak, T. (2005). Narracja w schizofrenii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Wróblewska-Pawlak, K. (2004). Język, tożsamość, imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku. Uniwersytet Warszawski. Instytut Romanistyki.
Google Scholar
Zaborniak-Sobczak, M., Bieńkowska, K.I., Drozd, M., Senderski, A. (2018). Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Niepełnosprawność, 29, 115–131. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9057.
Google Scholar