Przedmiotem artykułu jest krytyka, jaką Karl Jaspers zawarł w Notizen zu Martin Heidegger – tomie polemicznych notatek, które sporządził po zakończeniu przyjacielskich relacji z Heideggerem. Krytyka Jaspersa przedstawiona w artykule koncentruje się na stosunku Heideggera do filozofii Nietzschego, uwzględnionej w dwutomowej monografii Heideggera zatytułowanej Nietzsche. Jaspers, będąc wnikliwym badaczem myśli Nietzschego, nie zgadza się z interpretacją jego poglądów przez Heideggera. Postrzega Nietzschego z perspektywy historycznej, prezentując jego myśl zarówno w kontekście filozofa, jak i przez pryzmat całego dorobku artystycznego. Uważając, że idee filozoficzne należy zawsze rozumieć w powiązaniu z działalnością samego myśliciela, Jaspers starał się pojąć Nietzschego jako całość: jego filozofię, osobowość oraz sposób, w jaki jego myśl kształtowała się i ewoluowała w zależności od życiowych okoliczności. Taki sposób myślenia stał się podstawą krytyki przedstawionej w artykule.
Heidegger natomiast skupił się na Woli mocy, czyli tych elementach myśli Nietzschego, które pozwalają na szerszą interpretację, i na przykład postrzega Nietzschego jako wiernego kontynuatora metafizycznego platonizmu, podczas gdy sam Nietzsche uważał się za odwracającego platonizm. Jaspers sądzi, że Heidegger, w wyniku swojej interpretacji filozofii Nietzschego, niebezpiecznie zawęził pole swojego myślenia, ograniczając je do zagadnień użytecznych w danej sytuacji. Upraszczanie, którego dopuścił się Heidegger, Jaspers rozumie nie tylko jako nadmierne uproszczenie, ale przede wszystkim jako powierzchowność polegającą na zawężeniu, co pozbawiło myśl Nietzschego jej twórczego i rewolucyjnego charakteru.