Interakcja z końmi jako motywacja do rozwoju umiejętności czytania i pisania u początkujących czytelników

H Blair McKissock
https://orcid.org/0000-0002-4913-6166

Abstrakt

Two hundred kindergarten and first grade students participated in a program to develop early literacy skills through horse interaction. The program uses a series of three-horse interaction experiences to increase motivation to read. During the introduction to the horse, students are provided with a copy of the book they will read over the next six weeks. The students participate in horse-focused activities over the next six weeks during regular classroom instruction along with practice time reading the book. At the end of the program, students attend a field trip to a farm where they are invited to read aloud and engage in further interaction with horses as a reward for their work. Early literacy skills and literacy success indicators were measured through a pre-/post-test as well as qualitative data collected from teachers and parents. Results show statistically significant increases in literacy indicators. Students also demonstrated an increase in horse knowledge.


Słowa kluczowe

horses; reading; literacy; animal- assisted; equine-assisted; miniature horses

Bibliography

Burns, M. Susan, Catherine E. Snow, and Peg Griffin, eds. Starting Out Right: A Guide to Promoting Children’s Reading Success. Washington: National Academy Press, 1999.

Dewey, John. Experience and Education. New York: Simon and Schuster Inc., 1938.

Halliday, Michael A. K. “The Place of Dialogue in Children’s Construction of Meaning.” In Theoretical Processes and Models of Reading, 4th ed., edited by Robert B. Ruddel, M. R. Ruddell, and Harry Singer. Newark: International Reading Association, 1994.

Kline, Cathy J. Model Reading Intervention Program, Grade 4: 2001–2002. Austin: Austin Independent School District, 2002.

Patton, Michael Q. Qualitative Evaluation and Research Methods, 2nd ed. Newbury Park: Sage Publications, 1990.

Pressley, Michael, Richard Allington, Lesley Morrow, Kim Bake, Eileen Nelson, Ruth Wharton-MacDonald, Cathy Collins Block, Diane Tracey, Gregory Brooks, John Cronin, and Deborah Woo. The Nature of Effective First-Grade Literacy Instruction (CELA-R-11007). Washington: Office of Educational Research and Improvement, 1998.

Summers, Kate. “Adult Reading Habits and Preferences in Relation to Gender Differences.” Reference & User Services Quarterly 52, no. 3 (2013): 243–249.

Snow, Catherine E., M. Susan Burns, and Peg Griffin, eds. Preventing Reading Difficulties in Young Children. Washington: National Academy Press, 1998.

Wilson, Edward O. Biophilia: The Human Bond with Other Species. Cambridge: Harvard University Press, 1984.

Internet Sources

Black Stallion Literacy Project (2017). Accessed May 16, 2019, https://theblackstallion.com/web/tag/black-stallion-literacy-project/.


Opublikowane : 2023-06-27


McKissockH. B. (2023). Interakcja z końmi jako motywacja do rozwoju umiejętności czytania i pisania u początkujących czytelników. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, 1-20. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2023.S.02

H Blair McKissock  equinecoach@gmail.com
Uniwersytet Temple w Filadelfii  Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-4913-6166

Blair McKissock, doktor, pełni funkcję specjalisty ds. kontaktów zewnętrznych w Military Family Research Institute na Uniwersytecie Purdue oraz dyrektora ds. edukacji i badań w Strides to Success. Po ukończeniu college’u została instruktorką jazdy konnej, rozpoczynając swoją 25-letnią karierę jako terapeutka rekreacji z wykorzystaniem koni. Uzyskała tytuł magistra edukacji, doktora ekopsychologii stosowanej, koncentrując swoje badania na wpływie interakcji z końmi na zdrowie psychiczne weteranów i osób, które przeżyły traumę. Jest certyfikowanym instruktorem jeździectwa terapeutycznego, Equine Specialist, Certified Trauma Specialist i Master HorseWork Facilitator. Jest współprzewodniczącą grupy zadaniowej ds. certyfikacji uczenia się wspomaganego przez konie dla PATH Intl opracowującej Equine Assisted Learning Certification. Pełni funkcję przewodniczącej społeczności edukacyjnej Equine-Assisted i zasiada w equine consortium dla Veterans Administration. Jako międzynarodowa mówczyni i badaczka jest zapaloną orędowniczką equine-assisted services.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).