Aarseth, Espen. Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore–London: The Johns Hopkins University Press, 1997.
Google Scholar
Augustyn, św. Wyznania. Przeł. Zbigniew Kubiak. Kraków: Znak, 2001.
Google Scholar
Bazarnik, Katarzyna. “Introduction: Modernist Roots of Liberature”. W Incarnations of Material Textuality: From Modernism to Liberature, red. Katarzyna Bazarnik, Izabela Curyłło-Klag. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2014.
Google Scholar
Bazarnik, Katarzyna. “Liberature: a New Literary Genre?”. W Insistent Image, red. Elżbieta Tabakowska, Christina Ljungberg, Olga Fisher. Amsterdam and Philadelphia: Amsterdam John Benjamins Publishing Company, 2007.
Google Scholar
Bazarnik, Katarzyna. „Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich)”. W Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009/Liberature or total literature. Collected Essays 1999–2009, red. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Ha!art, 2010.
Google Scholar
Celiński, Piotr. Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.
Google Scholar
Drucker, Johanna. Entity to Event: From Literal, Mechanistic Materiality to Probabilistic Materiality. Parallax, nr 4 (2009).
Google Scholar
Drucker, Johanna. The Visible Word. Experimental Typography and Modern Art, 1909–1923. Chicago–London: University of Chicago Press, 1996.
Google Scholar
Emerson, Lori. Indistinguishable from Magic: Invisible Interfaces and Digital Literature as Demystifier, w: Reading Writing Interfaces. From the Digital to the Bookbound. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2014.
Google Scholar
Emerson, Lori. Reading Writing Interfaces. From the Digital to the Bookbound. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2014.
Google Scholar
Escarpit, Robert. Rewolucja książki. Warszawa: PWN, 1969.
Google Scholar
Głombiowski, Karol. „O dwóch tendencjach badań bibliologicznych”. Studia o książce, t. 11 (1981).
Google Scholar
Górska, Irena. „Liberatura wobec rekonfiguracji aistheis”. Zagadnienia Rodzajów Literackich, nr 55(110), z. 2 (2012).
Google Scholar
Górska-Olesińska, Monika. „Playable poetry” i gry komputerowe. Krytyczne negocjacje. W Olbrzym w cieniu. Gry w kulturze audiowizualnej, red. Andrzej Pitrus. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012
Google Scholar
Hayles, Katherine N. Writing Machines. London–Cambridge: MIT Press, 2002.
Google Scholar
Hayles, Katherine N., Jessica Pressman. Comparative Textual Media. Transforming the Humanities in the Postprint Era. Mineapolis–London: University of Minnesota Press, 2013.
Google Scholar
Manovich Lev. „Estetyka postmedialna”, przeł. Ewa Wójtowicz. W Redefinicja pojęcia sztuka, red. Jolanta Dąbkowska-Zydroń. Poznań 2006.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł. „Formalizm”. W Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak, Kraków.
Google Scholar
Maziarczyk, Grzegorz. The Novel as Book. Textual Materiality in Contemporary Fiction in English. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.
Google Scholar
Nowakowski, Radosław. Traktat kartkograficzny, czyli rzecz o liBeraturze. Dąbrowa Dolna: Liberatorium, 2002.
Google Scholar
Nowakowski, Radosław. Utekstowienie znaku, uznakowienie tekstu. W Druga rewolucja książki, red. Violetta Trella. Gdynia: Miejska Biblioteka Publiczna, 2008.
Google Scholar
Oz, Amos. Opowieść o miłości i mroku. Przeł. Leszek Kwiatkowski. Warszawa: Wydawnictwo MUZA, 2005.
Google Scholar
Prajzner, Katarzyna. Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009.
Google Scholar
Pressman, Jessica. “The Aesthetic of Bookishness in Twenty-First-Century Literature.” Michigan Quarterly Review (Fall 2009).
Google Scholar
Przybyszewska Agnieszka. „Po(d)żeranie tekstu. Wstęp do rozważań o czytaniu kinetycznymi”. w: E-polonistyka 3, red. Aleksandra Aleksandra Dziak, Sławomir Jacek Żurek. Lublin: Wydawnwictwo KUL, 2009.
Google Scholar
Przybyszewska, Agnieszka. „Czytające dzieci Stefana Themersona. Ku nowym (słowo-dźwięko-)obrazom literackim”. W Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Dagmara Rode. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
Google Scholar
Przybyszewska, Agnieszka. „Nowa? Wizualna? Architektoniczna? Przestrzenna? Kilka słów o tym, co może literatura w dobie Internetu.” W E-polonistyka, red. Aleksandra Dziak, Sławomir Jacek Żurek. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.
Google Scholar
Przybyszewska, Agnieszka. „O niektórych strategiach otwarcia na czytelnika
Google Scholar
Przybyszewska, Agnieszka. Zmysłowy taniec ożywionych liter – kilka słów o typografii elektronicznej. Sztuka Edycji. [w druku]
Google Scholar
Simanowski, Roberto. “What is and to What End Do We Read Digital Literature?” W Literary Art in Digital Performance. Case Studies in New Media Art and Criticism, red. Francisco J. Ricardo. New York–London: Continuum, 2009 (online) <http://dm.postmediumcritique.org/ Book_LiteraryArtInDigitalPerformance.pdf> (dostęp: 28.05.2013).
Google Scholar
Simanowski, Roberto. Digital Art and Meaning. Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011.
Google Scholar
Szkłowski, Wiktor. „Wskrzeszenie słowa,” przeł. Franciszek Siedlecki. WRosyjska szkoła stylistyki, red. Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni. Warszawa: PIW, 1970.
Google Scholar
w wybranych przykładach literatury nowomedialnej (rekonesans)”. W Teksty kultury uczestnictwa, red. Andrzej Dąbrówka, Maciej Maryl, Aleksandra Wójtowicz. (w druku).
Google Scholar
Wardrip-Fruin, Noah. “From Byte to Inscription. An Interview with John Cayley by Brian Kims Stefans”. The Iowa Review Web (February 2003) (online) <http://iowareview.uiowa.edu/TIRW/TIRW_Archive/tirweb/feature/cayley/cayley_interview.pdf> (dostęp: 28.05.2013)
Google Scholar
Wardrip-Fruin, Noah. “From Instrumental Texts to Textual Instruments”. W Proceedings of Digital Art and Culture 2003, Melbourne 2003 (online) <http://www.hyperfiction.org/texts/textualInstrumentsShort.pdf >(dostęp: 28.05.2013)
Google Scholar
Wardrip-Fruin, Noah. “Playable Media and Textual Instruments”. WThe Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Programmable Media, red. Peter Gendolla, Jörgen Schӓfer. Bielfeld, Transcript 2007.
Google Scholar