100
ER(R)GO jest międzynarodowym, dwujęzycznym, czasopismem naukowym nawiązującym do kilkunastoletniej działalności interdyscyplinarnej grupy seminaryjnej o tej samej nazwie. Periodyk poświęcony jest przede wszystkim refleksji nad wytworami kultury współczesnej - także kultury popularnej - ze szczególnym naciskiem na zagadnienia teoretyczne i w najszerszym sensie z teorią związane. Tematyka obejmuje analizę zjawisk, dzieł, procesów kulturowych i literackich oraz ich uwarunkowań, analizę kontekstów je określających, zagadnienia metodologii badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, analizę współczesnych tendencji w kulturze i ich założeń myślowych, zmiany paradygmatów teoretycznych i metodologicznych, analizę etycznych i aksjologicznych uwikłań prądów oraz zjawisk kulturowych i literackich, syntezy teoretycznoliterackie i kulturoznawcze, związki literatury z filozofią i innymi naukami. Istotny nacisk kładzie się na zagadnienia teoretycznoliterackie, przy czym literatura postrzegana jest w jej powiązaniach z kontekstami i procesami ogólnokulturowymi. Zadaniem pisma jest wypełnienie niszy między periodykami literaturoznawczymi i kulturoznawczymi oraz umożliwienie spotkania tych dwóch szerokich dziedzin w jednej przestrzeni czytelniczej. Ogólny tenor pisma należy określić jako interdyscyplinarny. Czasopismo finansowane jest z funduszu badań statutowych Instytutu Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Czasopismo nie pobiera opłat za publikacje artykułów i jest dostępne w formule Open Access Gold. (WIĘCEJ o czasopiśmie...)
Numery w opracowaniu:
50 (1/2025) - refleksja/dystans/ironia (CFP)
51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki (kliknij, by przejść do CFP)
Zaproszenie do zgłaszania tekstów
Kolejny numer – 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość (kliknij, by przejść do CFP)
Kolejny numer - 53 (2/2026) - tkanki/rzeczy/materie (szczegółowy CFP zostanie opublikowany w najbliższym czasie)
Kolejny numer - 54 (1/2027) - dom/udomowienie/bezdomność (szczegółowy CFP zostanie opublikowany w najbliższym czasie)
Kolejny numer – 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość
2024-10-03
Kolejny numer – 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość
Termin nadsyłania tekstów: 30 stycznia 2025 r.
Dominująca we współczesnych dyskursach humanistycznych krytyka patriarchatu zepchnęła pojęcie męskości do rangi historycznego anachronizmu utożsamianego z większością dramatów współczesnego świata, od korporacyjno-militarnego imperializmu począwszy, poprzez uprzedmiotowienie kobiet, na dewastacji środowiska naturalnego skończywszy. Napędzana nieustannie powielanymi medialnymi stereotypami męskość stała się synonimem wrodzonej agresji, programowej dominacji, wiecznego współzawodnictwa, wszechobecnego racjonalizmu i nieustającej potrzeby optymalizacji i efektywności legitymizowanych wymiernymi sukcesami zachodniego modelu społeczno-technologicznej egzystencji. A kiedy do głosu dochodzą poglądy kwestionujące budowaną na owych stereotypach męską tożsamość, ta ostatnia niemal natychmiast postrzegana jest w kategoriach nowej kolokacji – kryzysu męskości. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów).
Numer w opracowaniu - 49 (2/2024) - queerowa ruralność (pod redakcją gościnną Roberta Kuska i Wojciecha Szymańskiego)
2023-10-14
Numer w opracowaniu - 49 (2/2024) - queerowa ruralność (pod redakcją gościnną Roberta Kuska i Wojciecha Szymańskiego) (Kliknij tu, by przeczytać zaproszenie do nadsyłania tekstów)
Numer w opracowaniu - 50 (1/2025) - refleksja/dystans/ironia
2023-10-14
Numer w opracowaniu - 50 (1/2025) - refleksja/dystans/ironia (Kliknij tutaj, by przeczytać zaproszenie do nadsyłania tekstów)
Numer w opracowaniu – 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki
2023-10-14
Kolejny numer – 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki
Numer w opracowaniu
Chociaż ruiny w większości opowiadają historie domknięte i świadczą o światach, których już nie ma, rzadko kiedy stanowią domeny „pustki” lub „braku”. Wręcz przeciwnie: okazują się one miejscami wciąż tętniącymi życiem, aktywnie tworzącymi sploty materialno-pojęciowe i inspirującymi bogate imaginaria społeczno-kulturowe. Podobnie odpadki, odrzuty, resztki, czy pozostałości wskazują na niezwykłe (pośmiertne) codzienne życie rzeczy. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów)
- BazHum
- CEJSH - The Central European Journal of Social Sciences and Humanities
- CEEOL - Central and Eastern European Online Library
- ERIH Plus
- IC Journals Master List
- PBN - Polska Bibliografia Naukowa
- Scopus
- EBSCO
- MLA International Bibliography