Źródła
Google Scholar
Arend-Choiński, Z. M. (1924). A Polish phonetic reader. University of London Press.
Google Scholar
Baluta, J. F. (1915). Practical handbook of the Polish language: containing the alphabet, pronunciation, fluency exercises, rules of grammar, various conversations, comprehensive vocabulary of words in daily use. Polish Book Importing Co.
Google Scholar
Bolanowski, J. E. (1938). A new Polish grammar. Polonia Pub. Co.
Google Scholar
Corbridge-Patkaniowska, M. (1948). Teach yourself Polish. Hodder & Stoughton.
Google Scholar
Corbridge-Patkaniowska, M., Coleman, A. P. (1944). Essentials of Polish grammar for English-speaking students. Książnica Polska.
Google Scholar
Dembinski, N. (1947). Grammar of the Polish language. Dende Press.
Google Scholar
Fox, P. (1935). Polish grammar exercises. (b. w.).
Google Scholar
Fox, P. (1937). Essentials of Polish. The Educational Department Polish National Alliance.
Google Scholar
Freese, J. H. (1917). A Polish manual for self-tuition, containing: a concise grammar with exercises; reading extracts with literal interlinear translation and Polish-English vocabulary; and a select English-Polish vocabulary. Kegan Paul, Trench, Trubner.
Google Scholar
Krolowna, M. P. (1934). Essentials of Polish grammar. (b. w.).
Google Scholar
Lilien, E. (1914). Wehman Bros: Easy method for learning Polish quickly: A new system on the most simple principles for universal self-tuition, with complete English pronunciation of every word. Wehman Bros.
Google Scholar
Morfill, W. R. (1884). A simplified grammar of the Polish language. Trubner & Co.
Google Scholar
Paryski, M., Malach, R. (1938). A practical Polish grammar and reading exercises. Polish Book Imp. Co.
Google Scholar
Skaryszewski, T. C. (1916). Polish self-taught, the best and most completed book of its kind: The easiest method of learning the Polish language in a short time. (b. w.).
Google Scholar
Soissons, G. (ca 1925). Polish self-taught by the natural method with phonetic pronunciation: Thimms system. E. Marlborough & Co. Ltd.
Google Scholar
Ssymank, P. (1921). Elementary Polish grammar. Julius Gross.
Google Scholar
Swicz, V. (1945). First steps in Polis for self-tuition. Oliver & Boyd.
Google Scholar
Teslar, J. A., Teslar, J. (1942). A new Polish grammar. Oliver & Boyd.
Google Scholar
Wysocka, B. (1943). Polish reader. Lund, Humhpries & Company Ltd.
Google Scholar
Zaczkowski, T. S. (1911). Polish self-taught. M. Ottenheimer.
Google Scholar
Literatura
Google Scholar
(b.a.) (1945). Reviewed work: Essentials of Polish grammar for English-speaking students by M. Patkaniowska, A. P. Coleman. The Slavonic and East European Review, 23(62), 183–184.
Google Scholar
Borowy, W. (1931). Reviewed Work: Elementary Polish grammar Paul Ssymank. The Slavonic and East European Review, 10(28), 236–238.
Google Scholar
Burzyńska-Kamieniecka, A. (2002). Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy… O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Court, S. (1945). Marlborough’s Polish self-taught by Count de Soissons. Books Abroad, 19(3), 311.
DOI: https://doi.org/10.2307/40085853
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2018a). Byli przed nami, uczyli przed nami. Nauczanie języka polskiego jako obcego (JPJO): spojrzenie diachroniczne. W: J. Tambor (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy (t. 5: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki, s. 15–43). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2018b). Nauczanie polszczyzny jako języka obcego w historii języka polskiego. Język Polski, 98(2), 22–41. https://doi.org/10.31286/JP.98.2.2
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.2
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2020). Rozmówka „O kupowaniu sukna” Johannesa Ernestiego oraz jej młodsza i krótsza wersja Georga Schlaga. Kilka słów o ewolucji nauczania Niemców języka polskiego. W: G. Habrajska (red.), Teorie i praktyki komunikacji (s. 81–108). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2023). Pięćset lat nauczania języka polskiego jako obcego (1521–2021). W: A. Dąbrowska, M. Jura (red.), Polonistyka światowa: archiwa i współczesność (s. 15–32). Stowarzyszenie „Trickster”.
Google Scholar
Decyk-Zięba, W. (kierownik projektu). (2014–2018). Dawne ortografie, gramatyki i podręczniki języka polskiego. Internetowe kompendium edukacyjne. https://gramatyki.uw.edu.pl/
Google Scholar
Dorosh, J. T. (1949). The study and teaching of Slavic languages: a selected list of references, The Library of Congress.
Google Scholar
Dubisz, S. (2012). Język polski w świecie. Poradnik Językowy, 693(4), 101–103.
Google Scholar
Dubisz, S. (red.). (1997). Język polski poza granicami kraju. Uniwersytet Opolski – Instytut Filologii Polskiej.
Google Scholar
Hawrysz, M. (2022). Korzyści poznawcze z dyskursologicznego spojrzenia na teksty dawne (przypadek renesansowej polemiki religijnej). Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 78, 85–98. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2012
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2012
Google Scholar
H. K. L., (1949). Practical handbook of the Polish language by Jos. F. Baluta. Books Abroad, 23(1), 86–87.
DOI: https://doi.org/10.2307/40088105
Google Scholar
Jurewicz-Nowak, M. (2015). Językowe akty etykiety środowiskowej i zawodowej w rozmówkach handlowych Jerzego Schlaga (XVIII wiek). Rozprawy Komisji Językowej ŁTN, 61, 43–60.
Google Scholar
Klimek-Grądzka, J. (2017). Z historii nauczania języka polskiego Polaków w USA – przegląd podręczników (wiek XIX – 1. połowa XX wieku). Roczniki Humanistyczne, 65(10), 43–57. https://doi.org/https://doi.org/10.18290/rh.2017.65.10-3
DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2017.65.10-3
Google Scholar
Kotlarska, I. (2020). Znajomość języka angielskiego jako wartość w świetle wybranych materiałów do nauki tego języka z lat 1788–1947 – przyczynek do badań nad dyskursem edukacyjnym. W: M. Hawrysz, M. Jurewicz-Nowak, I. Kotlarska (red.), Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2019: Dyskursy o przeszłości. Dyskursy w przeszłości (s. 105–123). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Lipińska, E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Lipiński, S. (1952). Reviewed Work: Polish self taught T. S. Zaczkowski. Polish American Studies, 9(1/2), 63–64.
Google Scholar
Manning, C. A. (1957). A history of Slavic studies in the United States. Marquette University Press.
Google Scholar
Mary Vlodimira, sister, First Polish lessons, Detroit 1937.
Google Scholar
Mikoś, M. (1985). The history of teaching Polish in the United States. The Polish Review, 30(4), 405–411.
Google Scholar
Miodunka, W. (1990). Moc języka i jej znaczenie w kontaktach językowych i kulturowych. W: W. Miodunka (red.), Język polski w świecie. Zbiór studiów (s. 39–49). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Miodunka, W. (2011). Między etniczno-politycznym a kulturowym rozumieniem narodu. O potrzebie historycznojęzykowych badań polszczyzny jako języka obcego i drugiego. LingVaria, 6(1), 179–204.
Google Scholar
Miodunka, W. (2020). Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018 (cz. 1: Polszczyzna i Polacy w świecie w latach 1918–1939). Poradnik Językowy, 770(1), 7–25.
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.1.1
Google Scholar
Miodunka, W., Gębal, P. (2020). Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Ordon, E. (1952). Aims and methods in six Polish grammars. Polish American Studies, 9(3/4), 104–111.
Google Scholar
Podhajecka, M. (2018). A history of Polish-English/English-Polish bilingual lexicography (1788–1947). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Przyklenk, J. (2018). Teksty obcojęzyczne i ko(n)teksty nauki języków obcych w dwudziestoleciu międzywojennym a kształcenie polonistyczne. W: J. Tambor (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy (t. 5: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki, s. 128–142). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Przyklenk, J., Kotlarska, I. (2024). Dyskurs glottoedukacyjny a dyskurs glottodydaktyczny. W poszukiwaniu genus proximum i differentia specifica dyskursu dotyczącego nauki języków obcych (perspektywa lingwistyki historycznej). Postscriptum Polonistyczne, 33(1), 1–17. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.16
DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.16
Google Scholar
Siuciak, M. (2000). Zróżnicowanie gatunkowe komunikacji ustnej w XVII wieku. W: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja (t. 1, s. 355–369). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Siuciak, M. (2024). Komunikacja urzędowa na Górnym Śląsku w okresie XVI–XVIII wieku. Ujęcie dyskursologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://doi.org/10.31261/PN.4217
DOI: https://doi.org/10.31261/PN.4217
Google Scholar
Stone, G. (2005). Slavonic studies at Oxford: A brief history. https://www.mod-langs.ox.ac.uk/sites/default/files/slavonic_studies.pdf
Google Scholar
Walczak, B. (2009). Język polski wśród języków Europy dawniej i dziś. Studia Językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, 8, 167–176.
Google Scholar
Witosz, B. (2016). Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej. W: W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga (red.), Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne (s. 19–39). Universitas.
Google Scholar
Woźniak, E. (2024). Wspólnota komunikatywna jako narzędzie opisu w historii języka polskiego – nowe perspektywy. W: M. Hawrysz, M. Jurewicz-Nowak, I. Kotlarska (red.), Zielonogórskie seminaria językoznawcze. Słowo – forma, treść, użycie (s. 27–37). Oficyna Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Zagórska Brooks, M. (1966). Teaching Polish as a second Slavic language. Review of existing teaching materials for the study of Polish. The Polish Review, 11(2), 82–85.
Google Scholar
Zarębski, R. (2022). Kilka uwag o wybranych niegdysiejszych pomocach do nauczania polszczyzny w środowisku frankofońskim. Roczniki Humanistyczne, 70(7), 233–252. https://doi.org/10.18290/rh22706.13
DOI: https://doi.org/10.18290/rh22706.13
Google Scholar
Zarębski, R. (2023). Leksyka materiałów do nauczania polszczyzny w środowisku frankofońskim (na przykładzie wybranych pomocy dydaktycznych z początku XX wieku). Język Polski, 103(4), 109–120. https://doi.org/10.31286/JP.00235
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.00235
Google Scholar
Zarzeczny, G. (2013). Struktura globalna podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (ujęcie diachroniczne). W: J. Nesswetha, Z. Czerwonka, K. Rysová (red.), Grenzüberschreitungen – Polnische, tschechische und deutsche Sprache, Literatur und Kultur. Beiträge zur VIII. Internationalen Westslawistischen interFaces-Konferenz in Leipzig, „Westostpassagen – Slawistische Forschungen und Texte 16” (s. 353–362). Georg Olms Verlag.
Google Scholar