The Silesian Journal of Polish Studies is a scholarly periodical devoted to literary and historical-literary studies and to criticism – literary criticism in particular. We treat history, theory and criticism in the field of literary studies as intimately connected to theories of culture and the arts.   The journal is published at The University of Silesia. Set up in 2011 as the initiative of staff of the Ireneusz Opacki Institute of Polish Literary Studies, it initially focused mostly on research into literary practice. With time, the scope of articles accepted for publication was broadened and came to encompass studies of cultural and artistic practice. Still, literature and literary studies have remained the main areas of interest.    Semi-annual journal “Śląskie Studia Polonistyczne” is an open access journal. Submissions are accepted in Polish, and English languages.

Read More

  • BazHum
  • CEEOL - Central and Eastern European Online Library
  • CEJSH - The Central European Journal of Social Sciences and Humanities
  • DOAJ - Directory of Open Access Journals
  • EBSCO
  • ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities)
  • ICI World of Journals
  • Polska Bibliografia Naukowa
Recently Published
“A Benefit Show of the Dismissed from Katowice Steelworks”: Women’s Embodied Narratives in Ciało huty by Anna Cieplak
Published: 2024-12-30
The aim of this article is to examine the literary strategies used to depict the relationship between the body and industry, as well as the violence inherent in this relationship, in Anna...
“The Street Exclamation-Ary”: Anna Cieplak Talks to Krzysztof Holvik about Literature in Action, Narratives of Crisis and Socio-Politically Engaged Literary Forms
Published: 2024-12-30
Krzysztof Holvik’s conversation with Anna Cieplak focuses on the themes which include images of crises present in her novels, narratives of crisis, the issues concerning social engagement of...
“The Katowice Powder in the Hair”: An Ecofeminist Reading of Ciało huty by Anna Cieplak
Published: 2024-12-30
The author of the article attempts an ecofeminist analysis of Anna Cieplak’s novel Ciało huty as socially engaged literature. The term “ecofeminism” is taken from Françoise d’Eaubonne’s essay Le...
I See Your Eyes in Darkness (an Excerpt)
Published: 2024-12-28
No abstract available
The Lublin Avant-Garde: Prolegomena
Published: 2024-12-09
This article outlines the most important determinants of the emergence of the Lublin avant-garde in the 1920s. The peripheral model of avant-gardism generated at that time was dependent on a...
Assessments of Personal Injuries Are the Future: The Anti-Traumatic Agency of Female Protagonists in Anna Cieplak’s Novels
Published: 2024-12-09
The article discusses the literary work of Anna Cieplak, the author of contemporary novels focused on the social and economic challenges in provincial Poland. The analysis centers on the agency of...
Announcements
CFP: Proza na deskach (2026, nr 2)

2025-12-08

CFP: Proza na deskach (2026, nr 2)
Redaktorzy prowadzący: Dorota Fox, Wojciech Śmieja

Adaptacja teatralna, rozumiana nie tyle jako inscenizacja, ale jako przekształcenie utworów niedramatycznych w strukturę tekstu zawierającego znaki przedstawienia i wyznaczającego jego sensy, nadal wydaje się problemem wartym namysłu. Zjawisko „błyskawicznej adaptacji” literatury zdaje się, zwłaszcza w ostatnich latach, zwiększać skalę i przybierać na intensywności. Proces ten jest ciekawy sam w sobie, ale rodzi też pytania o konsekwencje, zarówno dla teatru, jak i dla literatury, która w kryzysowym momencie (spadające nakłady, „upadek czytelnictwa”) znajduje – poprzez adaptację teatralną – sposób dotarcia do odbiorcy, pobudza jego ciekawość i zainteresowanie.

Read More

CFP: Płeć i choroba (2026, nr 1)

2025-12-08

Redaktorki prowadzące: Monika Ładoń, Aleksandra Szymańska-Dańczyszyn

Związki płci i choroby wydają się tyleż oczywiste, co wciąż niedostatecznie sproblematyzowane i wyjaśnione. Nie budzi szczególnych wątpliwości zróżnicowanie w zapadaniu na choroby i doświadczaniu chorób, które uwzględnia czynniki związane z płcią biologiczną (sex), odmiennością fizjologiczną, anatomiczną, hormonalną etc. Taka ścieżka rozumowania prowadzi do konstatacji, z których wynika chociażby, że kobiety żyją dłużej niż mężczyźni, częściej też chorują przewlekle oraz cierpią na zaburzenia zdrowia psychicznego, podczas gdy mężczyźni narażeni są w większym stopniu na schorzenia prowadzące do przedwczesnej śmierci (np. choroby układu krążenia). Te dane –  oczywiste i poparte statystykami – ukrywają jednak inne, niewynikające wprost z ukształtowania biologicznego, zależności między płcią (rozumianą jako gender) a chorobą. Społecznie konstruowane role i zachowania niewątpliwie wpływają na zróżnicowanie płciowe w doświadczaniu choroby, częstotliwość zgłaszania pogorszenia stanu zdrowia czy korzystania z usług sektora medycznego. Analizy ilościowe rzadko uwzględniają jednak społeczno-kulturowe czynniki splecione z płcią (sex/gender), a to właśnie one pozwalają na odmienną, pełniejszą, optykę spojrzenia na chorobę. 

Read More

What About Prose?

2023-06-26

Diagnozowanie rzeczywistości, przyglądanie się lokalnym i globalnym przemianom, opisywanie doświadczeń indywidualnych i zbiorowych mających znamiona typowości – to zestaw najważniejszych oczekiwań, jakie w tradycyjnych ujęciach formułowano w odniesieniu do prozy artystycznej. Czy te nadzieje i pragnienia są dziś aktualne? Być może jest tak, że to nie proza, lecz poezja współczesna okazała się pod tym względem najskuteczniejsza? Albo że lepszymi narzędziami diagnozującymi rzeczywistość dysponuje proza niefikcjonalna, zwłaszcza reportażowa? Wypada zadać pytanie o polityczność polskich powieści opublikowanych w ostatnich kilkunastu latach, o formy zaangażowania, możliwości oddziaływania na publiczność czytającą. Jaki jest potencjał – nie tylko artystyczny – naszej prozy drugiej i początku trzeciej dekady XXI wieku?

Przedstawione pytania wydają się szczególnie ważne w aktualnej dobie. Ostatnie lata obfitowały z wydarzenia kryzysowe, wielokrotnie mówiono o świeckiej apokalipsie, o tym, że znaleźliśmy się w momencie przełomowym, być może na chwilę przed „końcem świata”. Czy proza powieściowa bądź nowelistyczna zareagowała na ten stan rzeczy?

Zapraszamy Państwa do namysłu nad najnowszą polską prozą. Interesują nas nie tylko kwestie „diagnostyczne”, choć one najbardziej. Warto się dowiedzieć, jak nasza proza reaguje na zewnętrzne impulsy, w jaki sposób rejestruje wszelkie możliwe przemiany – kulturowe, technologiczne, polityczne. Chcemy zapytać o ważne debiuty (po roku 2010), nowe poetyki, zjawiska i procesy artystyczne zasługujące na odnotowanie, a także o zagadnienia stylistyczne i gatunkowe.

Obok wymienionych zagadnień interesują nas takie kwestie, jak:

  • relacje między prozą artystyczną i tzw. prozą gatunkową (powieści kryminalne, sensacyjne, romansowe, fantastyczne itd.);

  • możliwości oddziaływania na publiczność prozy tworzonej w języku polskim zmuszonej do permanentnego konkurowania z prozą w przekładach;

  • „zmiana warty”, czyli ofensywa młodszych autorek i autorów funkcjonujących w polu literackim zdominowanym przez starszych twórców;

  • kondycja krytyki literackiej wyspecjalizowanej w komentowaniu polskiej prozy.

 

Na Państwa teksty czekamy do 30 maja 2024 roku. Prosimy o przesyłanie ich za pomocą systemu OJS na stronie: https://journals.us.edu.pl/index.php/SSP

 

Wytyczne redakcyjne dla autorów:

https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/about/submissions

 

Kontakt z Redakcją: slaskiestudiapolonistyczne@us.edu.pl

Dariusz Nowacki

Piotr Gorliński-Kucik

Read More

CFP: Literatura jak się patrzy (2023, nr 2)

2023-01-10

W kolejnym numerze Śląskich Studiów Polonistycznych chcemy zapytać o charakter i wartość związków/relacji zachodzących między mediami artystycznymi: piśmienno-językowymi oraz graficzno-wizualnymi. Interesują nas powstające w wyniku tej współpracy materializacje: książka artystyczna, fototeksty, eseje mieszane, hybrydy graficzno-językowe, montaże, kolaże, asamblaże, poezja wizualna, poezja konkretna, formy asemic writing oraz eksponujące wizualność literackie praktyki cyfrowe, formy wideo, działania performatywne i inne praktyki intermedialne; a także ich różne interpretacje umocowane w określonych szkołach badawczych: semiotycznej, fenomenologicznej, antropologicznej, studiach nad obrazem, socjologii wizualnej, krytyce afektywnej etc.

Sądzimy, że przemiany, które charakteryzują kulturę wizualną szczególnie warto obserwować, przyglądając się relacjom między mediami artystycznymi. Doceniając dyskusje zorientowane na refleksję nad ikonicznością języka (jak w przypadku poezji konkretnej, ujmowanej w perspektywie semiotycznej) lub obrazowością literatury (jak w przypadku ekfraz, opisów czy przekładu intersemiotycznego, czytanych zgodnie z retorycznymi regułami), chcielibyśmy zaproponować szczególnie perspektywę, obywającą się bez językowych modeli jako dominujących (m.in. prace W.J.T. Mitchella, Gottfrieda Boehma, Lamberta Wiesinga, Nicholasa Mirzoeffa). Jak na razie, wydaje się, że więcej zmian przyniósł ten zwrot obrazom (w wyniku czego uwolnione zostały one od porządku językowego i retorycznego) niż przemyśleniu literatury (zjawisk werbalno-piśmiennych) w horyzoncie transmedialnym. Dzięki koncepcjom sformułowanym m.in. w ramach badań kulturowych, wizualnych, dekonstrukcji Jacquesa Derridy język przestał być uznawany za system prymarny. Zmieniona rola literatury i jej znakowo-językowych dominant w kulturze wizualnej może okazać się ciekawym punktem wyjścia dla analiz i komentarzy hybrydowych projektów artystycznych.

Przemiany te zauważamy mniej więcej od lat 90., dlatego też najbardziej zależy nam na rozważaniach dotyczących obiektów powstających od przełomu XX i XXI wieku. Jesteśmy jednak także ciekawi tradycji awangardowych i neoawangardowych, czytanych z post-literackich perspektyw, w ramach których język (i literatura) nie stanowią mediów „prowadzących”, ale współtworzących dany obiekt z innymi mediami. 

Na artykuły czekamy do 31 maja 2023 roku.
Prosimy o przesyłanie propozycji tekstów wraz z abstraktami do 30 marca 2023 roku na adres mailowy redakcji: slaskiestudiapolonistyczne@us.edu.pl
Język artykułów: polski lub angielski
Wytyczne redakcyjne: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/about/submissions

Read More

CFP: Futurologies & science fiction (2023/1)

2022-01-26

One of the first and most important tasks undertaken by science fiction was literary futurology. Attempts to anticipate the near and distant futures, the development of technology, civilization, or the human species, had become the most essential determinants of this convention, which was, over time, expanded by radio, comics, television, films, graphics and video games.

Over the past decades, the dominants of SF had changed: it transformed into a diagnosis of the present day, had sparked with utopian impulses, built historiosophical parables, experimented with style and language, explored popcultural plot patterns, as well as catastrophic and post-apocalyptic speculations. For the most part SF has envisioned the future (also within the framework of retro-futuristic narratives), even if this future is "science-fiction reality" in which we operate today: the era of globalized capitalism of transnational corporations, dense with interconnections of various spheres of life and technology (these threads are successfully explored today by global post-cyberpunk, biopunk, cli-fi, weird fiction).

Read More


Vol. 23 No. 1 (2024)
Published: 2025-01-31


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licence CC

Licencja CC BY-SA

20

Indexing and Abstracting
Logo BazHum
Logo CEJSH
Logo CEJSH
Logo CEEOL
Logo EBSCO
Metadata from Crossref logo
Crossref Similarity Check logo
This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.