Adorno, Theodor W. “Introduction.” In Theodor W. Adorno, Hans Albert, Ralf Dahrendorf, Jürgen Habermas, Harald Pilot, and Karl R. Popper, The Positivist Dispute in German Sociology. Translated by Glyn Adey and David Frisby. London: Heinemann Educational Books, 1977.
Google Scholar
Bakhtin, Mikhail. “The Problem of the Text in Linguistics, Philology, and the Human Sciences: An Experiment in Philosophical Analysis.” In Mikhail Bakhtin, Speech Genres and Other Late Essays. Translated by Vern W. McGee. Austin: University of Texas Press, 1986.
Google Scholar
Benner, Dietrich. Allgemeine Pädagogik: Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. München: Juventa-Verlag, 2001.
Google Scholar
Biesta, Gert. Educational Research. An Unorthodox Introduction. London–New York–Oxford–New Delhi–Sydney: Bloomsbury Academic, 2020.
Google Scholar
Biesta, Gert. The Beautiful Risk of Education. Boulder–London: Paradigm Publishers, 2013.
Google Scholar
Bytniewski, Paweł. Francuska filozofia nauk. Szkice epistemologiczne. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2017.
Google Scholar
Cassirer, Ernst, The Logic of the Humanities. Translated by Clarence Smith Howe. New Haven: Yale University Press, 1961.
Google Scholar
Czapliński, Przemysław, Ryszard Nycz, Dominik Antonik, Joanna Bednarek, Agnieszka Dauksza, and Jakub Misun, eds. Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2017.
Google Scholar
Czerniak, Stanisław. Wybrane koncepcje wiedzy i nauki we współczesnej filozofii niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2017.
Google Scholar
Dilthey, Wilhelm. The Formation of the Historical World in the Human Sciences. Translated by Rudolf A. Makkreel, John Scanlon, and William H. Oman. Princeton–Oxford: Princeton University Press, 2002.
Google Scholar
Dybel, Paweł. Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Dybel, Paweł. Oblicza hermeneutyki. Kraków: Universitas, 2012.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. Truth and Method. Translated and revised by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall. London–New Delhi–New York–Sydney: Bloomsbury, 2013.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. “Wahrheit in den Geisteswissenschaften.” In Hans-Georg Gadamer, Hermeneutik II. Wahrheit und Methode. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1993.
Google Scholar
Głowiński, Michał, ed. Narratologia. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2004.
Google Scholar
Janion, Maria. Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1982.
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. “Wielkie i małe kompleksy humanistów.” In Leszek Kołakowski, Kultura i fetysze. Eseje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Google Scholar
Kruszelnicki, Wojciech. Zwrot refleksyjny w antropologii kulturowej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012.
Google Scholar
Kuhn, Thomas S. The Road Since “Structure.” Philosophical Essays, 1970–1993, with an Autobiographical Interview. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.
Google Scholar
Markowski, Michał Paweł. “Humanistyka, literatura, egzystencja.” In Teoria – literatura – życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, edited by Anna Legeżyńska and Ryszard Nycz. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.
Google Scholar
Marquard, Odo. Apologie des Zufälligen. Philosophische Studien. Stuttgart: Philipp Reclam, 2001.
Google Scholar
Marquard, Odo. Glück im Unglück. Philosophische Überlegungen. München: Wilhelm Fink Verlag, 1986.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2017.
Google Scholar
Phillips, D. C., and Nicholas C. Burbules. Postpositivism and Educational Research. Lanham–Boulder–New York–Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, 2000.
Google Scholar
Priestley, Mark, Gert Biesta, and Sarah Robinson. Teacher Agency. An Ecological Approach. London–New Delhi–New York–Sydney: Bloomsbury, 2015.
Google Scholar
Przyłębski, Andrzej. Hermeneutyka. Od sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2019.
Google Scholar
Ricoeur, Paul. Time and Narrative, vol. 1. Translated by Kathleen McLaughlin and David Pellauer. Chicago-London: The University of Chicago Press, 1984.
Google Scholar
Simpson, Lorenzo C. Hermeneutics as Critique. Science, Politics, Race, and Culture. New York: Columbia University Press, 2021.
Google Scholar
Standish, Paul. Beyond the Self. Wittgenstein, Heidegger and the Limits of Language. Aldershot–Brookfield USA–Hong Kong–Singapore–Sydney: Avebury, 1992.
Google Scholar
Steiner, Georg. Real Presences. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
Google Scholar
Taylor, Charles. “Interpretation and the Sciences of Man.” In Charles Taylor. Philosophy and the Human Sciences. Philosophical Papers 2. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Google Scholar
Taylor, Charles. “Introduction.” In Charles Taylor, Philosophy and the Human Sciences. Philosophical Papers 2. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Google Scholar
Taylor, Charles. Sources of the Self. The Making of the Modern Identity. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2001.
Google Scholar
Wierciński, Andrzej. Hermeneutics of Education. Exploring and Experiencing the Unpredictability of Education. Zürich: Lit Verlag, 2019.
Google Scholar
Winch, Peter. The Idea of a Social Science And Its Relation to Philosophy. London: Routledge, 1990.
Google Scholar
Witkowska, Monika, and Lech Witkowski, eds. Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2016.
Google Scholar
Witkowski, Lech. Filozofia nauki Ferdynanda Gonsetha (na tle problemów współczesnego racjonalizmu). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1983.
Google Scholar
Witkowski, Lech. Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków: Impuls, 2009
Google Scholar