Opublikowane: 2023-12-20

Energia opowieści nieprostych: humanistyka w formie pedagogiki i badań edukacyjnych

Krzysztof Maliszewski Logo ORCID

Website: https://us.edu.pl/instytut/ipe/dr-hab-krzysztof-maliszewski/
Dział: syntezy – rozważania – (p)oglądy
https://doi.org/10.31261/errgo.14272

Abstrakt

W artykule stawiam tezę, że badania oparte na założeniach scjentystycznych (w sensie dążenia do upodobnienia nauk humanistycznych i społecznych do nauk przyrodniczych, czyli opartych na naturalizmie ontologicznym i metodologicznym) mają charakter marginalny, a ich znaczenie dla eksploracji ludzkich praktyk ma co najwyżej pomocniczy charakter. (Rozważam tę tezę na przykładzie pedagogiki jako nauki o przedsięwzięciu podmiotowym i komunikacyjnym, zwanym edukacją). Twierdzę, że kiedy scjentystyczny model badań staje się dominujący – jak ma to miejsce obecnie – zaciemnia on podstawowy przedmiot badań pedagogicznych: edukację. W rezultacie publiczny wizerunek edukacji jest pomniejszony i zniekształcony.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Maliszewski, K. (2023). Energia opowieści nieprostych: humanistyka w formie pedagogiki i badań edukacyjnych. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (47), 65–82. https://doi.org/10.31261/errgo.14272

Cited by / Share

Er(r)go 47 (2/2023)

Nr 47 (2023)
Opublikowane: 2024-01-25


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.