Literatura
Google Scholar
Assmann, A. (2013). Kanon i archiwum. Tłum. A. Konarzewska. W: A. Assmann, Między historią a pamięcią (s. 74–88). Red. i posłowie M. Saryusz-Wolska. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497
Google Scholar
Borawski, S. (2005). Podstawy idei poznawczej nad dziejami używania języka. Esej o diachronii. W: S. Borawski (red.), Rozprawy o historii języka polskiego (s. 13–61). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Bronder, A. (2018). (Nie)świętość – o kategorii świętości w pamięci gatunków epigramatycznych (na materiale epigramatów staropolskich i memów internetowych). W: H. Leleń, T. Żurawlew (red.), Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze (s. 185–198). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Chlebda, W. (2012). Pamięć ujęzykowiona. W: J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Tradycja dla współczesności (t. 6: Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, s. 109–119). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Chlebda, W. (2018). Pamięć a język. Zarys relacji. W: W. Czachur (red.), Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne (s. 56–67). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.56-68
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.56-68
Google Scholar
Chlebda, W. (2019). Jak historia odkłada się w pamięci, jak pamięć odkłada się w języku. Etnolingwistyka, 31, 55–72. http://doi.org/10.17951/et.2019.31.55
DOI: https://doi.org/10.17951/et.2019.31.55
Google Scholar
Czachur, W. (2018). Lingwistyka pamięci. Założenia, zakres badań i metody analizy. W: W. Czachur (red.), Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne (s. 7–55). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.7-55
Google Scholar
Czapliński, P. (2017). Sploty. Teksty Drugie, 1, 9–17. https://doi.org/10.18318/td.2017.1.1
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.1.1
Google Scholar
Derrida, J. (2016). Gorączka archiwum. Impresja freudowska. Przeł. J. Momro. Instytut Badań Literackich PAN.
Google Scholar
Dobrzyńska, T. (2018). Pamięć – z perspektywy badań tekstu i dyskursu. W: W. Czachur (red.), Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne (s. 94–113). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.94-113
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.94-113
Google Scholar
Draaisma, D. (2010). Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego. Przeł. E. Jusewicz-Kalter. Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Duda, B., Przyklenk, J. (2024). „Myśmy byli przesyceni tą historią, którą nam przekazywano…”. Między językiem perswazji wojennej a językiem narracji wspomnieniowej – miejsca wspólne. Stylistyka, 34, 283–301.
Google Scholar
Duszak, A. (1998). Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Feindt, G., Krawatzek, F., Mehler, D., Pestel, F., Trimçev, R. (2014). Entangled memory: Toward a third wave in memory studies. History and Theory, 52, 24–44. https://doi.org/10.1111/hith.10693
DOI: https://doi.org/10.1111/hith.10693
Google Scholar
Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy. Przeł. A. Siemek. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Fromholt, P., Mortensen, D., Torpdahl, P., Bender, L., Larsen, P., Rubin, D. (2003). Life-narrative and word-cued autobiographical memories in centenarians. Comparisons with 80-year-old control, depressed, and dementia groups. Memory, 11(1), 81–88. https://doi.org/10.1080/741938171
DOI: https://doi.org/10.1080/741938171
Google Scholar
Gruszczyński, W., Adamiec, D., Bronikowska, R., Wieczorek, A., (2020). Elektroniczny korpus tekstów polskich z XVII i XVIII w. – problemy teoretyczne i warsztatowe. Poradnik Językowy, 8, 32–51.
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.8.3
Google Scholar
Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Przeł. M. Król. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Janssen, S. M. J., Chessa, A., Murre, J. (2005). The reminiscence bump in autobiographical memory: Effects of age, gender, education, and culture. Memory, 13(6), 658–668. https://doi.org/10.1080/09658210444000322
DOI: https://doi.org/10.1080/09658210444000322
Google Scholar
Kalaga, W. (2012). Pamięć, interpretacja, tożsamość. Teksty Drugie, 1−2, 59−73.
Google Scholar
Kończal, K., Wawrzyniak, J. (2011). Polskie badania pamięcioznawcze. Tradycje, koncepcje, (nie)ciągłości. Kultura i Społeczeństwo, 55(4), 11−63. https://doi.org/10.35757/KiS.2011.55.4.2
DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2011.55.4.2
Google Scholar
Kurz, I. (2014). Archiwum. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (s. 45–51). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Lavabre, M.-C. (2014). Między historią a pamięcią. W poszukiwaniu metody. W: K. Kończal (red.), (Kon)teksty pamięci. Antologia (s. 53–63). Narodowe Centrum Kultury. https://doi.org/10.26774/rzz.188
DOI: https://doi.org/10.26774/rzz.188
Google Scholar
Markowska-Fulara, H. (2019). „Zwrot archiwalny” w literaturoznawstwie polskim – teoria, praktyka, perspektywy. W: A. Hellich, H. Markowska-Fulara, J. Potkański, Ł. Żurek (red.), Filozofia filologii (s. 243–254). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323541622.pp.243-254
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541622.pp.243-254
Google Scholar
Masłej, D. (2020). Jak rodził się średniowieczny tekst. Tak zwane Kazania augustiańskie w perspektywie historycznojęzykowej. Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
Google Scholar
Niewiara, A. (2019). Imagologia. Pamięć zbiorowa, umysł i kultura. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://doi.org/10.11649/sfps.2324
DOI: https://doi.org/10.11649/sfps.2324
Google Scholar
Nijakowski, L. M. (2014). Dyskurs. W: M. Saryusz-Wolska, R. Traba (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci (s. 102–106). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Pastuch, M. (2018). Pamięć jako pojęcie sterujące badaniem dziejów języka. W: M. Hawrysz, M. Uździcka (red.), Wokół dziejów używania polszczyzny – wspólnoty, potrzeby, zachowania komunikatywne (s. 275–283). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Pomian, K. (2006). Historia. Nauka wobec pamięci. Tłum. M. Abramowicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Pułaczewska, H. (2021). Adolescence as a “critical period” in the heritage language use. Polish in Germany. Open Linguistics, 7, 301–315. https://doi.org/10.1515/opli-2021-0019.
DOI: https://doi.org/10.1515/opli-2021-0019
Google Scholar
Rejter, A. (2017). Nazwy własne w literaturze a pamięć kulturowa. Język Polski, 3, 48–55. https://doi.org/10.31286/JP.97.3.4
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.97.3.4
Google Scholar
Rejter, A. (2018): Historyk języka jako tropiciel śladów. W: M. Hawrysz, M. Uździcka (red.), Wokół dziejów używania polszczyzny – wspólnoty, potrzeby, zachowania komunikatywne (s. 299–309). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Ricoeur, P. (2006). Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Roszak, S. (2004). Archiwa sarmackiej pamięci. Funkcje i znaczenie rękopiśmiennych ksiąg silva rerum w kulturze Rzeczypospolitej XVIII wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Rubin, D. C., Rahhal, T. A., Poon, L. W. (1998). Things learned in early adulthood are remembered best. Memory and Cognition, 26(1), 3–19.
DOI: https://doi.org/10.3758/BF03211366
Google Scholar
Ruszkowski, M. (2015). Kategoria pokolenia w polskich badaniach językoznawczych (stan obecny i perspektywy). Respectus Philologicus, 27(32), 147–155. https://doi.org/10.15388/RESPECTUS.2015.27.32.14
DOI: https://doi.org/10.15388/RESPECTUS.2015.27.32.14
Google Scholar
Rypel, A. (2017). Pamięć, ale jaka? – teksty edukacyjne jako nośniki pamięci ideologicznie nacechowanej. W: B. Morzyńska-Wrzosek, M. Kurkiewicz, I. Szczukowski (red.), Tożsamość. Kultura. Nowoczesność (t. 2: Czas, pamięć, s. 399–414). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Saryusz-Wolska, M. (2009). Wprowadzenie. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 7–38). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Saryusz-Wolska, M. (2020). Przeszłość i przyszłość badań pamięci. Czy potrzebujemy nowej dyscypliny? Politeja, 17(2(65)), 11–24. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.01
DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.01
Google Scholar
Wąsińska, K. (2018). Język jako archiwum kulturowe – konteksty śląskiej dydaktyki polonistycznej (na przykładzie „Dworzanina polskiego” Łukasza Górnickiego). W: M. Pastuch, M. Siuciak (współpr. K. Wąsińska, W. Wilczek) (red.), Historia języka w XXI wieku. Stan i perspektywy (s. 599–604). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Wichrowska, E. (2021). Badacz w archiwum i archiwum badacza. Paradoks archiwalny. Pamiętnik Literacki, 2, 289–299. https://doi.org/10.18318/pl.2021.2.20
DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2021.2.20
Google Scholar
Wilk, B. (2017). Archiwum miejscem pamięci o ludziach nauki i kultury. Zarządzanie w Kulturze, 2(18), 195–217. https://doi.org/10.4467/20843976ZK.17.012.7104
DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.17.012.7104
Google Scholar
Wójcicka, M. (2019a). Gatunek pamięci zbiorowej. Rekonesans. Stylistyka, 28, 79–90. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.6
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.6
Google Scholar
Wójcicka, M. (2019b). Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. https://doi.org/10.24917/20831765.16.21
DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.16.21
Google Scholar
Wójcicka, M. (2020). Reprodukcja wytworów i praktyk jako warunek pamięci zbiorowej. W: W. Chlebda, J. Tarsa (red.), Frazeologia a reprodukowalność w teorii i w praktyce komunikacyjnej. Problemy – metody analizy – opis (t. 6, s. 145–163). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Wójcicka, M. (2023). Medialne dyskursy (nie)pamięci zbiorowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Wyka, K. (1977). Pokolenia literackie. Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar