TOPOS DOMU W STRUKTURZE CZASOPRZESTRZENNEJ DRAMATU ROSYJSKIEGO XX WIEKU
Topos domu w strukturze czasoprzestrzennej dramatu rosyjskiego XX wieku uwidacznia tendencje rozwojowe procesu literackiego, właściwości obrazu człowieka i społeczeństwa w twórczości m.in. Antona Czechowa, Michaiła Bułhakowa, Maksima Gorkiego, Marii Arbatowej, Nikołaja Kolady, Ksienii Dragunskiej, olgi Michajłowej, Wasilija Sigariewa, Niny Sadur i in. W artykule dokonano analizy zjawiska redukcji toposu dworu do toposu antydomu i bezdomności, by zobrazować procesy upadku społeczeństwa.
Svetlana Goncharova-Grabovskaya
TOPOS OF HOME IN THE SPACE-TIME CONTINUUM OF RUSSIAN DRAMA OF 20TH CENTURY
Topos of home is the element of space-time continuum of Russian drama of 20th century which reveals the tendencies of literary development, the features of image of person and society in the works of such authors as Anton Chekhov, Mikhail Bulgakov, Maksim Gorky, Maria Arbatova, Nikolay Kolyada, Ksenya Dragunskaya, olga Mikhaylova, Vasily Sigarev, Nina Sadur, etc. The reduction of topos of home is traced from a homestead to an anti-home and homelessness as a reflection of social, moral and ethical decrease of society.