Język:
PL
| Data publikacji:
31-01-2022
|
Abstrakt
| s. 1-15
W artykule omówione zostały bariery i problemy poznawcze wpływające na edukację proekologiczną. Kwestia kryzysu ekologicznego jest niezwykle trudna do zrozumienia dla każdego człowieka, między innymi ze względu na błędy i pułapki myślowe, a także z powodu złożoności tej problematyki. W edukacji rodzi to problemy z przekazywaniem wiedzy dotyczącej ekologii, jej przyswojeniem, weryfikacją i operacjonalizacją. Edukacja proekologiczna wymaga zatem innego rodzaju działań niż te podejmowane w pozostałych obszarach kształcenia, wymaga integracji nie tylko międzyprzedmiotowej, lecz także związanej z nauką krytycznego myślenia oraz kształtowaniem wrażliwości moralnej i obywatelskiej.
Język:
EN
| Data publikacji:
28-12-2021
|
Abstrakt
| s. 1-17
Artykuł koncentruje się wokół tematu rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli. Jako tło i punkt odniesienia do wyników badań własnych zostały zaprezentowane wyniki badań innych autorów, ukazujące wpływ przyrody na funkcjonowanie dzieci. Szerzej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w Czechach i Niemczech, ukazujących rozwój dzieci z tamtejszych leśnych przedszkoli. Centralną część tekstu stanowi prezentacja wyników badań własnych, dotyczących rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli w Polsce. Z badań wynika, że dzieci uczęszczające do leśnych przedszkoli w Polsce, które zostały objęte badaniem, są zróżnicowane pod względem rozwoju psychoruchowego, jednak w większości przypadków ich rozwój nie odbiega od orientacyjnej normy. Leśne przedszkola stwarzają warunki do prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci.
Język:
PL
| Data publikacji:
04-08-2022
|
Abstrakt
| s. 1-18
W XXI wieku nauczanie muzyki i plastyki może być postrzegane jako klucz do rozwoju artystycznego dzieci. W artykule poruszono kwestię organizacji procesu nauczania przedmiotów muzyka i plastyka oraz planowania działalności dydaktycznej w szkole podstawowej. Głównym celem jest zaprezentowanie autorskich pomysłów i dobrych praktyk dydaktycznych, które pozwolą urozmaicić edukację artystyczną. Tego rodzaju wiedza, wynikająca zarówno z przeglądu literatury, jak i z doświadczeń pedagogicznych autora, może być cenna dla nauczycieli i badaczy zajmujących się nauczaniem i edukacją nauczycieli przedmiotów artystycznych na poziomie szkoły podstawowej.
Język:
PL
| Data publikacji:
27-01-2022
|
Abstrakt
| s. 1-21
Artykuł ma charakter przeglądowy i jego celem jest poprzez zrekonstruowanie portretu seryjnego zabójcy wskazanie głównych czynników, które powodują, że dziecko w życiu dorosłym przekształca się w psychopatycznego mordercę. Nie wszystko zostało zbadane i udowodnione odnośnie czynnika, który powoduje, że niektórzy się nimi stają. Artykuł ten wskazuje na czynniki środowiskowe i wychowawcze, które zwiększają szansę na uruchomienie tego mechanizmu, które często doprowadzają do wybierania przez ludzi drogi zła i stawania poza społecznymi normami. Analiza wybranej w artykule literatury ukazała, że ani narodowość ani rasa nie są tutaj determinujące.
Język:
EN
| Data publikacji:
11-04-2022
|
Abstrakt
| s. 1-19
Unlike the traditional person-centred models where character traits are attached to the actions, the Actiotope Model of Giftedness (AMG) focuses on the person-environment interactions. The model asserts that successful learning requires essential sources including learning and educational capital situated in the environment. This study aims to validate the Persian version of the Questionnaire of Educational and Learning Capital (QELC) among students in Iran (n = 283). The Persian QELC was prepared and utilised to evaluate the sources revealed in the AMG. Results show that the Persian QELC has satisfactory psychometric properties.
Język:
PL
| Data publikacji:
14-12-2021
|
Abstrakt
| s. 1-4
Autor tekstu recenzuje książkę uznanego i poczytnego badacza z zakresu studiów kulturowych. Kolejna publikacja Zbyszka Melosika z serii jego studiów nad kulturą popularną dotyczy tym razem samochodu – obiektu o wieloznacznym charakterze w kulturze Zachodu.