The annual journal „Theory and Practice of Polish Language Teaching” has been around for a long time – it is being continuously published by the University of Silesia Press since 1977, first by the Polish Language and Literature Teaching Methodology Department, and later, between 2001 and 2019, by the Chair of Didactics for Polish Language and Literature of the University of Silesia. Since 2020 the journal has become the main platform of scientific debate for the Interdisciplinary Center of Humanist Education Research.
The title of the journal has been very precisely expressed with phrase coined by Edward Polański – „theory and practice”. From the very beginning, each issue contained multidimensional and interdisciplinary studies of both theoretical and practical value, involving Polish literature, language and culture teaching methodology. The founders of the journal always put a lot of effort so that articles covered matter of subject didactics, including modern and practical aspects of teaching, as well as scientific research topics.
The issues are intentionally eclectic and diverse in content, traditional in terms of mission related to Polish language teaching methodology, and innovative in terms of being open for bold text and cultural context interpretation.
The editorial team includes researchers and Polish language teachers such as Edward Polański, Jerzy Kram, Lidia Gilowa, Zenon Uryga, Helena Synowiec, Danuta Krzyżyk and Magdalena Ochwat.
Note: Submitting his or her contributions to “Theory and Practice of Polish Language Teaching”, the Author consents to licensing his or her work under Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).
The Editorial Board does not charge the Authors with any fees for accepting and publishing the text.
The journal "ZTiPDJP" is jointly owned by the University of Silesia Press Silesia and the Alumni Association of the University of Silesia.
Artysta — neurobiolog? Malarskie manipulacje procesami widzenia
406
Polonistyczny regres, czyli o projektowanej dydaktyce polonistycznej
322
Dylematy kształcenia polonistycznego, czyli czego nas uczą pierwsze lata reformy
280
Lektura szkolna ucznia z ASD. Na przykładzie W 80 dni dookoła świata Jules’a Verne’a
250
Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy
220
2025-03-10
We invite you as Polish language specialists, literary scholars, linguists, educators, psychologists and representatives of natural sciences to prepare texts for the 34th volume of the annual “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. The 2025 issue will be devoted to the intertwining of polonistics with other disciplines, resulting from the challenges of the 21st century.
We invite you to take a look at the indicated topics and to send article proposals (working titles and short descriptions) to the editorial office at ztipdjp@us.edu.pl by March 20, 2025.
We are waiting for finished texts until May 6, 2025.
2024-01-19
Tytuł tomu: Zmiany… Jak (prze)budować polską szkołę?
Serdecznie zapraszamy do nadsyłania oryginalnych, wcześniej niepublikowanych propozycji do 33. numeru „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. Najnowszy tom chcielibyśmy poświęcić zmianom.
Zmiany są wszędzie: w ostatnich dziesięcioleciach tworzą nowe warunki życia, a człowieka stawiają przed niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Byłoby dobrze, gdyby szkoła przygotowywała do nich, by pomogła młodym ludziom te zmiany zrozumieć. Tymczasem polska edukacja coraz bardziej rozmijała się z wyzwaniami współczesnego świata…
Co zatem zrobić, by polska szkoła, a w niej – tak istotne w funkcji formacyjnej kształcenie humanistyczne, polonistyczne – spełniały najlepsze standardy dobrej i nowoczesnej edukacji przygotowującej do życia we współczesnym świecie? Jak zmienić treści kształcenia, listy lektur, egzaminy, system oceniania czy sposoby przekazywania wartości, a także przestrzenie edukacyjne i metody? Co trzeba zrobić, żeby zmienić polską szkołę?
Szkoła XXI wieku nie może obyć się bez innowacyjnych technologii i nowoczesnej edukacji medialnej, bez kształcenia kompetencji przyszłości, postaw obywatelskich, całościowej i interdyscyplinarnej edukacji klimatycznej, edukacji z zakresu kompetencji interpersonalnych i inteligencji emocjonalnej.
Zachęcamy badaczy oraz dydaktyków języka i literatury oraz glottodydaktyków do przesyłania artykułów naukowych, które poruszają temat „zmiany” w szerokim kontekście – włączającym czy poszerzającym sugerowaną listę zagadnień:
Jesteśmy także otwarci na artykuły poruszające inne tematy, z innych dyscyplin/dziedzin, które odnoszą się do tematu „zmiany” w edukacji.
Zapraszamy Autorów i Autorki do przemyślenia wskazanych problemów oraz do nadsyłania propozycji artykułów (roboczych tytułów i krótkich opisów) do 31 lutego 2024 roku na adres redakcji: ztipdjp@us.edu.pl. Na teksty czekamy do 15 marca 2024 roku. Wytyczne dotyczące przesyłania tekstów znajdują w zakładce na stronie OJS UŚ naszego pisma:
https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP/about/submissions
Zgłoszone artykuły wstępnie ocenia redakcja. O ostatecznym dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
W związku z tworzoną nową listą czasopism punktowanych informujemy, że ZTiPDJP jest indeksowane m.in. w następujących bazach: CEJSH, CEEOL, DOAJ, EBSCO, ERIH+, ICI Journals Master List, Modern Language Association International Bibliography.
Strona OJS UŚ czasopisma: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP
Redaktor Naczelna dr Magdalena Ochwat, zastępczyni redaktor naczelnej Bernadeta Niesporek-Szamburska
oraz sekretarz redakcji dr Maria Wacławek
2023-02-21
“Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, volume 32.
Volume title: Educational worldviews of school and university. Teaching Polish as a commitment
We invite researchers to prepare the texts for the 32nd issue of “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, which we would like to dedicate to Professor Bernadeta Niesporek-Szamburska, an outstanding researcher and language teacher. She was always associated with the Department of Didactics of Polish Language and Literature at the University of Silesia. Currently, she is the director of the Interdisciplinary Center for Research in Humanities Education. The forthcoming volume of ZTiPDJP is an expression of gratitude for the joint work.
Guidelines for submitting texts can be found in the tab on the OJS UŚ website of our journal: https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP/about/submissions
Submitted articles are initially assessed by the editorial staff. The final approval for publication is determined by the evaluation of two independent reviewers (double-blind peer review).
Vol. 33 (2024)
Published: 2024-12-31
20