Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 19-31
Analiza przedstawiona w artykule dotyczy interdyscyplinarnego pojęcia oporu. Przedstawiono sieć pojęć i kategorii typowych dla badań nad oporem w ramach psychologii, socjologii i pedagogiki. Przedstawiono również perspektywy umiejscowienia kategorii oporu w refleksji filozoficznej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 33-56
Opór pacjentów może pojawić się na każdym etapie psychoterapii lub procesu mediacji. Niniejszy artykuł skupia się na oporze przed skorzystaniem z psychoterapii lub mediacji rodzinnej. Badamy również psychologiczne przyczyny trudności związanych z podjęciem decyzji o skorzystaniu z profesjonalnej pomocy psychologicznej. Opór w psychoterapii jest jednym z podstawowych problemów, dlatego też istnieje wiele badań naukowych i praktycznych technik dotyczących czynników determinujących opór oraz strategii radzenia sobie z nim. Jednak w literaturze poświęconej mediacji rodzinnej koncepcja oporu przed podjęciem procesu mediacyjnego była dotychczas rzadko badana. W niniejszym artykule analizujemy pięć głównych czynników powodujących unikanie poradnictwa lub psychoterapii, a mianowicie: (i) piętno społeczne, (ii) obawy związane z leczeniem, (iii) strach przed emocjami, (iv) przewidywana użyteczność i ryzyko oraz (v) problemy z ujawnianiem informacji o sobie. Jeśli chodzi o decyzję o podjęciu mediacji rodzinnej, główne źródła oporu klientów można przypisać negatywnym przekonaniom, postawom i obawom związanym z procesem mediacji. Wyniki badań autora na ten temat pokazują, że głównymi składnikami oporu są: (1) brak wiary w skuteczność mediacji, (2) przypisywanie mediacji negatywnych cech, (3) niechęć do angażowania osób trzecich oraz (4) obawa przed ujawnieniem tajemnic. W końcowej części artykułu przedstawiono omówienie podobieństw między czynnikami determinującymi opór przed udziałem w psychoterapii i mediacji rodzinnej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 57-70
Współcześnie istnieje stała potrzeba posiadania wiedzy terapeutycznej przez pedagogów i innych specjalistów wspierających rozwój dorosłych, dzieci i młodzieży. Procesowi temu towarzyszy wzrost świadomości różnych zjawisk występujących w terapiach oraz popularyzacja terminów psychoanalitycznych w praktyce pedagogicznej i sferze społecznej. Artykuł przedstawia sposób rozumienia oporu w procesie psychoterapii psychodynamicznej dorosłych, dzieci i młodzieży oraz możliwość pracy nad oporem – od źródła oporu po zastosowanie technik terapeutycznych i wykorzystanie analizy kontrolnej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 71-83
W przeciwieństwie do ogólnych badań edukacyjnych, w których opór analizowany jest głównie w kontekście środowiska szkolnego, kategoria oporu praktycznie nie występuje w dziedzinie resocjalizacji społecznej. W artykule postuluje się możliwość wykorzystania tej kategorii w badaniach nad gangami więziennymi. W kontekście oporu gang więzienny jest zjawiskiem, które (1) pozostaje w opozycji do formalnej struktury instytucjonalnej, (2) obejmuje zachowania o charakterze rytualnym oraz (3) zachowania te podważają funkcje resocjalizacyjne instytucji. Wgląd w drugie życie więzienia wykorzystuje pojęcia opracowane we współczesnych refleksjach na temat oporu, zwłaszcza takie idee, jak opór codzienny, infrapolityka, a także transkrypcje, zarówno ukryte, jak i publiczne.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 85-107
Celem artykułu jest analiza doświadczeń edukacyjnych młodzieży z zakładów poprawczych w kontekście teorii oporu. Podstawą teoretyczną analizy jest szkoła birminghamska, ze szczególnym uwzględnieniem pracy Paula Willisa („Learning to Labour”). Narracje zebrane podczas częściowo ustrukturyzowanych wywiadów z nieletnimi z ośmiu polskich zakładów poprawczych stanowią empiryczną podstawę analizy jakościowej. Głównym przedmiotem zainteresowania w zakresie oporu była obowiązkowa edukacja nieletnich (sprzed umieszczenia ich w zakładzie poprawczym). Analizując specyfikę oporu, szczególną uwagę zwrócono na jego źródła, formy działania i skutki.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 109-122
W społeczeństwie borykającym się z konsekwencjami niepełnego, mimo upływu prawie trzydziestu lat, procesu transformacji, opór społeczny obywateli stał się sposobem wyrażania opinii w obliczu niepewności towarzyszącej innowacyjnemu charakterowi wprowadzanych reform społecznych. Często, niezależnie od frakcji politycznej sprawującej obecnie władzę, społeczeństwo wyraża swój strach i sprzeciw wobec proponowanych zmian. Podobne obserwacje możemy poczynić w odniesieniu do prób reformy systemu edukacji w Polsce.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 123-140
W artykule zaproponowano szerokie rozumienie kontrkultury i kontrkulturowego oporu. Autor sugeruje poszerzenie analizy kontrkulturowego oporu o opór romantyczny i ekologiczne ruchy oporu. Jednocześnie w swoich analizach zwraca uwagę na znaczenie i przejawy „potrzeby romantycznej”. Podkreślono również znaczenie idei natury, która zdaniem autora została przejęta przez romantyków z tradycji ezoterycznej, a następnie zinterpretowana na nowo i kontynuowana w kontrkulturze młodzieżowej XX wieku oraz w środowiskach ekologicznych.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 141-165
Przedstawiony artykuł porusza kwestie uczestnictwa społecznego i obywatelstwa dzieci, omawiane w kontekście zmian historycznych, z zamiarem pokazania możliwości w tym zakresie. Ponadto autor stara się wyjaśnić przyczyny błędnej interpretacji i niewłaściwego wdrażania uczestnictwa społecznego dzieci. Ponadto artykuł ma na celu pokazanie wartości społecznego uczestnictwa dzieci dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, a także zaangażowania obywateli poprzez rozwijanie współpracy między dorosłymi a dziećmi na poziomie osobistym, organizacyjnym lub instytucjonalnym, w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 167-190
Przedstawiony tekst stanowi próbę zdiagnozowania sytuacji, w której obserwujemy powszechny opór wobec konieczności i logiki stosowania poprawnego, gramatycznie poprawnej polszczyzny. Wydaje się, że kwestia świadomości roli poprawności językowej jako decydującego czynnika wpływającego na efektywność wykonywania zadań, zaspokajania potrzeb i realizacji ambicji, co przekłada się bezpośrednio na jakość życia, ma podstawowe znaczenie. W tekście podkreślono potrzebę stosowania poprawnego, gramatycznie poprawnej polszczyzny w sytuacjach codziennych, wskazując dokładne uwarunkowania błędów i przyczyny ich popełniania. Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, wydaje się warto zwiększyć świadomość w całym spektrum środowisk edukacyjnych odpowiedzialnych za omawianą kwestię oraz wskazać indywidualne i społeczne konsekwencje wynikające z niedoskonałości językowych, a także potrzebę podjęcia zintegrowanych działań kompensacyjnych i zapobiegawczych.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 191-207
Celem niniejszego artykułu jest ponowne rozważenie wybranych paradoksów pojawiających się w procesie oceny, w szczególności oceny poziomu znajomości języka angielskiego wśród uczniów z krajów Dalekiego Wschodu. Cechą charakterystyczną tych krajów jest z jednej strony silna orientacja na egzaminowanie uczniów, a z drugiej strony językowa odległość ich języków urzędowych i ojczystych od języka angielskiego, co z kolei powoduje, że egzaminowanie kompetencji językowych splata się z różnymi, często nieoczekiwanymi kontekstami kulturowymi. Dlatego też kraje Azji Wschodniej stanowią bardzo atrakcyjny przedmiot badań, zwłaszcza w ramach dyskusji na temat imperializmu kulturowego.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 211-221
Artykuł analizuje kontrolę społeczną i system prawny jako jedno z jej narzędzi. Przeprowadzono ankietę wśród studentów pedagogiki, której przedmiotem była ocena wybranych instytucji kontroli społecznej. Opinie przedstawione przez studentów są zróżnicowane; respondenci uważają, że prawo pełni funkcję regulacyjną i ochronną zarówno w społeczeństwie, jak i w ich życiu. Ich zdaniem prokuratura i sądy są najskuteczniejsze, natomiast policja miejska jest najmniej skuteczna. O prawidłowym funkcjonowaniu formalnych instytucji kontroli społecznej (organów prawnych i organów ścigania) decyduje kompetencja ich pracowników, dobra organizacja pracy oraz działania zgodne z prawem. Według respondentów nieformalna kontrola społeczna w znacznym stopniu determinuje zachowanie jednostki, ponieważ ten rodzaj kontroli społecznej działa szybko i dysponuje sankcjami pozytywnymi i negatywnymi.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 223-238
Funkcjonowanie w rodzinie w znacznym stopniu determinuje postawy człowieka w dorosłym życiu. Młodzi ludzie, którzy pragną założyć własną rodzinę, zazwyczaj konfrontują swoje oczekiwania i wyobrażenia dotyczące formy i funkcjonowania rodziny ze swoim partnerem. Ich własne rodziny pochodzenia stają się w tym przypadku podstawowym punktem odniesienia. Dlatego też analiza opinii dotyczących wartości przypisywanych rodzinom pochodzenia pokolenia osób, które znajdują się w momencie przejścia od swoich pierwotnych systemów do etapu zakładania własnych rodzin, wydaje się istotna.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 239-253
Rozważania skupiają się na edukacyjnych aspektach kształtowania kultury zdrowia. Autor zakłada, że kultura zdrowia leży w rzeczywistości edukacyjnej. Odwołując się do psychologicznych i socjologicznych podejść do kultury, autor pokazuje kulturowe odniesienia do zdrowia jako wartości oraz znaczenia przypisywane ciału ludzkiemu we współczesnej kulturze i próbuje zdefiniować pojęcie kultury zdrowia. Na podstawie analizy informacji medialnych dotyczących ciała i zdrowia autor stwierdza, że obecnie tylko edukacja może chronić człowieka przed negatywnymi skutkami socjalizacji dla jego zdrowia i prawidłowego rozwoju. Autor podkreśla rolę edukacji zdrowotnej w procesie kształtowania świadomości zdrowotnej i stwierdza, że jej skuteczność wymaga działań edukacyjnych, które przygotowują człowieka do racjonalnego funkcjonowania w przestrzeni medialnej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 255-267
Istotnym elementem kultury zdrowia jest wychowanie fizyczne. Trening fizyczny jest jednym z warunków zdrowego stylu życia i osiągnięcia lepszej jakości życia. Bez presji ekonomicznej lub innych istotnych potrzeb, człowiek ma skłonność do oszczędzania energii. W rezultacie rozprzestrzenia się siedzący tryb życia wraz ze wszystkimi jego konsekwencjami, w tym tymi związanymi ze zdrowiem. Brak aktywności fizycznej i dominujące siedzące tryby życia stały się częścią stylu życia społeczeństwa. Artykuł charakteryzuje rodzaje aktywności fizycznej podejmowanej przez kobiety mieszkające w województwie śląskim, wskazując jednocześnie na konieczność działań edukacyjnych i promocyjnych w tej dziedzinie życia.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 269-297
Artykuł zawiera wstępną analizę badań jakościowych przeprowadzonych we Włoszech w latach 2009–2014. Stanowi on część programu badawczego autora, którego ostateczne wyniki zostaną wkrótce opublikowane. Przedmiotem badania jest postrzeganie strachu przed śmiercią w kontekście tanatopedagogicznej terapii zastępczej relacji. Obecne wyniki badań przeprowadzonych na populacji włoskiej zostaną porównane z wynikami badań przeprowadzonych w Czechach, na Ukrainie i w Polsce. Wstępna analiza wyników pokazuje, że w niektórych obszarach badawczych populacja włoska znacznie różni się od pozostałych.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 299-312
Współczesny człowiek jest podatny na różne problemy psychospołeczne wpływające na zdrowie. Często nie zdaje sobie sprawy z własnych zachowań lub czynności, które są częścią codziennego życia, a które w niektórych przypadkach mogą przybierać formę patologiczną. Coraz częściej i z nową siłą pojawiają się uzależnienia od czynności charakteryzujące się brakiem kontroli i kompulsją. Stajemy się uzależnieni od zakupów, opalania się, ćwiczeń fizycznych, hazardu, pracy, komputera lub telefonu komórkowego. Uzależnienie ogranicza zatem wolność jednostki, prowadząc do pogorszenia stanu zdrowia i samopoczucia psychospołecznego. Wydaje się zatem konieczne wdrożenie kompleksowych środków opartych na kompleksowym podejściu do omawianych problemów.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 313-326
Badania stanowiące podstawę niniejszego artykułu mają na celu ocenę ryzyka wystąpienia różnych uzależnień wśród młodzieży w wieku szkolnym w Bytomiu, a następnie opracowanie lokalnego programu profilaktyki uzależnień. Analizy przedstawione w niniejszym tekście wyraźnie potwierdzają potrzebę kompleksowego podejścia do zjawiska uzależnień, które nie tylko badałoby przyczyny, ale także proponowało praktyczne rozwiązania. Skuteczny i efektywny program profilaktyczny powinien być opracowany w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej. W związku z tym autor opracowuje zestaw proponowanych rozwiązań zdiagnozowanych problemów.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 327-348
Artykuł przedstawia rozważania dotyczące konkretnych przestrzeni społecznych, a mianowicie środowisk znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej. Przestrzenie te – określane jako peryferie społeczne – są przedstawiane jako antyedukacyjne i jako takie wymagające podjęcia działań w zakresie profilaktyki społecznej, w szczególności programów mających na celu zapobieganie ryzykownym zachowaniom wśród młodzieży. Autor przedstawia wyniki swoich badań dotyczących różnic w ryzykownych zachowaniach podejmowanych przez nieletnich pochodzących z różnych środowisk społecznych i edukacyjnych. Wskazuje również na potrzebę wprowadzenia systemowych rozwiązań dotyczących zapobiegania ryzykownym zachowaniom młodzieży w obszarach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 349-371
Celem niniejszego tekstu jest wyciągnięcie wniosków dla dydaktyki szkolnej wynikających z uwikłania człowieka w porządek zarówno natury, jak i kultury. W swoich rozważaniach autorka podejmuje próbę odtworzenia sposobu, w jaki komplementarne układy natury i kultury znajdują wspólną płaszczyznę w myśli pedagogicznej oraz swój obiektywny wyraz w sferze kształcenia polskich nauczycieli. Rozważania te nie obejmują jednak wszystkich aspektów omawianego przedmiotu szkolnego, ani nie odnoszą się do żadnego konkretnego etapu edukacji. Wyjaśniono w nich jedynie wybrane kwestie związane z kulturą literacką, a mianowicie istotę współczesnej praktyki czytelniczej, która stanowi punkt wyjścia do sformułowania koncepcji antropologii kulturowej edukacji literacko-kulturowej, odzwierciedlającej poglądy teoretyków i praktyków polonistyki.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-12-2017
|
Abstrakt
| s. 373-388
Głównym celem artykułu jest przedstawienie modelu elastyczności psychologicznej oraz opisanie, w jaki sposób może on być przydatny do zrozumienia mechanizmów psychologicznych związanych z życiem opartym na wartościach lub rezygnacją z własnych marzeń. Artykuł przedstawia podstawowe założenia modelu elastyczności psychologicznej oraz sześć jego podstawowych procesów. Artykuł przedstawia również oryginalne badania (N = 111) dotyczące związku między elastycznością psychologiczną (AAQ-II), życiem opartym na wartościach (VQ), zaangażowanym działaniem (CAQ), motywacją (GMS) i kreatywnością (SPTO). Dane sugerują, że elastyczność psychologiczna jest silnie dodatnio skorelowana z zaangażowanym działaniem, postępem w zakresie wartości, motywacją wewnętrzną i kreatywnością, natomiast ujemnie skorelowana z przeszkodami w realizacji wartości i motywacją zewnętrzną.