Archiwalny numer

Tom 28 Nr 2 (2021)

Narodziny eko(glotto)dydaktyki

Opublikowane: 2021-12-22

Pandemiczna rzeczywistość panuje na całym globie już od blisko dwóch lat. Wpływa ona na wszystkie obszary działalności człowieka, jego kondycję fizyczną i psychiczną. Rozmaite przejawy tej nowej rzeczywistości skłaniają do refleksji naukowej, w tym też do zastanowienia się nad różnie rozumianą „nowością” w (glotto)dydaktyce polonistycznej. O tak ukierunkowaną refleksję poproszono badaczki i badaczy z polskich i zagranicznych ośrodków akademickich. Zgromadzone teksty tematycznie oscylują wokół dwu „nowości”, które stają się już – jak można sądzić – codziennością w środowisku (glotto)dydaktycznym. Jednym z nowych trendów jest obecność nurtu humanistyki ekologicznej w podręcznikach do nauczania polszczyzny – zarówno jako mowy ojczystej, jak i jako języka obcego. Ten nowy, kształtujący się od lat 90. ubiegłego wieku paradygmat naukowy, wyznaczył narzędzia analizowania treści podręcznikowych i wpłynął na perspektywę oglądu funkcji, jakie powinny realizować podręczniki językowe w zakresie uwrażliwienia uczących się na problemy ekologiczne.
Za drugą „nowość”, będącą tematem przewodnim kilku artykułów zamieszczonych w tym numerze, uznano kształcenie zdalne, które obecnie przestaje już być traktowane jako forma nadzwyczajna bądź zarezerwowana dla szczególnych typów kursów. Nagła konieczność szerokiego zastosowania narzędzi cyfrowych, znanych przecież w dydaktyce od lat, wpłynęła na działania i postawy zarówno nauczycieli, jak i uczniów.
Artykuły pomieszczone w niniejszym numerze zostały podzielone na trzy tematyczne sekcje. Znajduje się w nim też część Varia oraz Sprawozdanie.

Liczba artykułów: 16
PDF

Prescriptum

Prescriptum. „Nowości” w (glotto)dydaktyce polonistycznej

Wioletta Hajduk-Gawron
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-6


Glottodydaktyka i edukacja humanistyczna dla klimatu

Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego)

Bernadeta Niesporek-Szamburska , Olga Przybyla
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-30

Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomu A2

Gabriela Olchowa
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-12

Treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie podręczników i badań ankietowych w perspektywie metodyki zadaniowej

Wioletta Hajduk-Gawron
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-24

Klimat i środowisko naturalne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego przeznaczonych dla Słowaków

Magdalena Zakrzewska-Verdugo
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-14

Plakat – Polska Ryszarda Kai: o krajobrazach i ekologii w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Justyna Hanna Budzik
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-16


Glottodydaktyka podczas/po pandemii

Nauczyciel jpjo w czasach zarazy, czyli czego nauczyła nas pandemia

Ewa Komorowska
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-16

Kształtowanie kompetencji międzykulturowej w nauczaniu polszczyzny w dobie pandemii – zmiany, ograniczenia, możliwości

Barbara Łukaszewicz
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-14

Rola komunikacji niewerbalnej podczas zdalnej nauki języka obcego (na podstawie badań ankietowych)

Iryna Bundza , Chrystyna Nikołajczuk, dr
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-28

„Język polski ponad granicami” w czasie pandemii. Opis wybranych strategii komunikacyjno-edukacyjnych

Iwona Morawska , Małgorzata Latoch-Zielińska
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-16

Nauczanie języka polskiego jako obcego wspomagane technologicznie – wczoraj i dziś. Bilans doświadczeń po roku kształcenia na odległość

Adriana Prizel-Kania
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-16


(Glotto)dydaktyka – nurty i tendencje

ESOKJ 2020: nowy, zmodernizowany europejski system opisu kształcenia językowego

Waldemar Martyniuk
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-18

Gatunek short stories w nauczaniu literatury światowej. Zarys idei dydaktycznej dla studiów filologicznych

Szymon Gębuś
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-22


Varia

Skażenie i konsumpcja w „Goblin Market” Christiny Rossetti w ujęciu studiów nad jedzeniem

Nina Augustynowicz
Język: EN | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-16

Literackie obrazy miasta w nauczaniu polonistycznym cudzoziemców

Aleksandra Achtelik
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-18


Sprawozdania

Co humaniści mogą zrobić dla klimatu? Sprawozdanie z konferencji pt. Edukacja klimatyczna – kształcenie uniwersyteckie i szkolne

Maria Wacławek
Język: PL | Data publikacji: 21-12-2021 | Abstrakt | s. 1-10


Tom 33 Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2024-04-04


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Logo DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.