Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 21-34
W artykule skupiono się na wybranych trendach, które mogą znacząco wpłynąć na edukację i funkcjonowanie dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawione przykłady alternatywnych pomysłów i wyzwań, z którymi mierzą się współczesne rodziny, to: high-tech parenting vs low-tech parenting, fast life i slow life, a także elementy globalnych i lokalnych pomysłów. Zjawiska te postrzegane są jako przeciwstawne sobie na dwóch krańcach osi – sprzeczne lub komplementarne. Autor porusza również kwestie zmian w procesie uczenia się i nauczania, które są spowodowane wykorzystaniem mediów i nowych technologii.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 35-50
W artykule scharakteryzowano przestrzenie funkcjonowania współczesnego dziecka, w tym przestrzeń edukacyjną i medialną. Następnie przedstawiono interakcje dziecka z mediami cyfrowymi – traktowanymi jako narzędzia kulturowe. Na koniec opisano efektywne wykorzystanie interaktywnych mediów we wczesnym nauczaniu szkolnym.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 51-63
Artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez autora w 2017 roku, dotyczącego rozwoju „pokolenia ekranu dotykowego” na przykładzie opisywanej przez matkę aktywności dwuletniego dziecka. Analiza jakościowa pokazała, że w wychowaniu rodzinnym smartfon jest najczęściej używanym przez dwuletnie dziecko narzędziem. To medium nie jest nadmiernie wykorzystywane w zabawie, chociaż dla dziecka pozostaje bardzo atrakcyjne i kuszące. Dodatkowo wyniki badań pokazują, że smartfon może pełnić funkcję edukacyjną w wychowaniu dwuletniego dziecka, a jego użytkowanie szybko staje się nawykiem.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 65-76
Rodzice są aktywnymi użytkownikami mediów elektronicznych. Problem pojawia się, gdy robią to kosztem czasu spędzanego z dzieckiem. Oprócz tego, że dają swoim dzieciom smartfony lub tablety do zabawy, są również zadowoleni i chwalą dzieci, gdy prawidłowo wykonują pewne czynności na urządzeniu. Decydując się na udostępnienie dzieciom mediów elektronicznych, rodzice powinni kontrolować czas korzystania z nich, a także wszystkie działania wykonywane na takich urządzeniach i z ich wykorzystaniem. Problemy wynikające z korzystania z tych mediów przez dzieci nie powinny jednak stanowić podstawy do zakazu korzystania z nich, ponieważ mogą one skutecznie wspierać na przykład rozwój poznawczy i społeczny dzieci. W badaniu zawarto wyniki obserwacji dorosłych opiekunów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych podczas opieki nad dziećmi na placu zabaw.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 77-92
W ciągu ostatnich dwóch dekad obserwowaliśmy dramatyczne zmiany w pojmowaniu sławy – od światowej gwiazdy, poprzez celebrytę rozumianego jako osobę, która jest sławna z tego, że jest sławna, aż po fenomen mikrocelebryty. Dlatego też celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zmian w kulturze celebryckiej, które nastąpiły w wyniku rozpowszechnienia platform mediów cyfrowych, takich jak YouTube. Ta platforma do udostępniania filmów w znaczący sposób zmieniła sposób postrzegania celebrytów, ponieważ zaburzyła równowagę między tym, co zwykłe, a tym, co prywatne, przyczyniając się w ten sposób do powstania wielu mikrocelebrytów. W niniejszej pracy zwrócono również uwagę na zjawisko udostępniania na YouTube filmów, w których występują dzieci.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 93-114
Kolejna reforma edukacji zmusza wszystkich pracowników systemu edukacji do nauki nowych przepisów ministerialnych, nowego programu nauczania, zmian w zakresie treści edukacyjnych oraz nowych podręczników. Warto jednak zastanowić się, czy te zmiany są rzeczywiste, czy pozorne, jak kształcić nauczycieli najmłodszych uczniów w obliczu ciągłych reform szkolnictwa wyższego oraz z jakich perspektyw pokazywać priorytety edukacji. Artykuł ten jest próbą odniesienia wiedzy akademickiej na temat funkcjonowania mózgu do sposobów pracy zaproponowanych podczas zajęć z najmłodszymi uczniami w ramach nauczania filologii polskiej oraz przygotowaniem nauczycieli do nauczania w szkole jutra. Refleksje te zostaną poparte postulatami neurodydaktyki, która wskazuje na potrzebę innego uczenia się przez dzieci zwane tubylczymi cyfrowymi lub cyfrowymi imigrantami, oraz teorią pięciu umysłów Howarda Gardnera.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 115-130
Celem artykułu jest przedstawienie umiejętności słuchowych dzieci w wieku przedszkolnym. Zakres umiejętności i stopień trudności w określonym zakresie percepcji słuchowej dziecka daje czytelnikowi wiedzę o zdolności dziecka do uczenia się w określonych okresach jego życia. Rozwój percepcji słuchowej jest podstawą nauki mówienia, przygotowania do czytania i pisania u dzieci w wieku przedszkolnym, a także zapewnia prawidłowy rozwój emocjonalny. Dobra percepcja słuchowa umożliwia dziecku pełne uczestnictwo w życiu społecznym. Artykuł przedstawia część szerszych badań, przeprowadzonych przez autora wśród dzieci w wieku przedszkolnym.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 131-148
Artykuł poświęcony jest badaniu edukacji matematycznej i gotowości szkolnej dzieci na początku pierwszej klasy szkoły podstawowej. Przeprowadzone badania skupiały się na poszukiwaniu zależności między gotowością szkolną dziecka na początku nauki szkolnej a jego umiejętnościami matematycznymi po pierwszej klasie. Badanie objęło uczniów pierwszej klasy. W trakcie badań autorzy przeprowadzili dogłębną analizę dokumentacji dotyczącej diagnozy gotowości szkolnej oraz przeprowadzili test umiejętności matematycznych na koniec pierwszej klasy. Wszystkie założenia przedstawione w artykule zostały osadzone w odpowiednim teoretycznym kontekście, który wprowadza problem badawczy i umożliwia jego interpretację w odniesieniu do obecnej sytuacji systemu edukacyjnego.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 149-160
Nauka matematyki skupia się na rozwiązywaniu zadań. Największe walory dydaktyczne osiąga się poprzez rozwiązywanie zadań problemowych. Rozwijają one myślenie matematyczne, wzbudzają ciekawość poznawczą i zwiększają samodzielność uczniów. Nauczanie matematyki z wykorzystaniem takich zadań jest nieodłącznym elementem nurtu konstruktywistycznego w edukacji. W artykule autor przedstawia opinie nauczycieli z pierwszego etapu edukacyji na temat zadań problemowych. Ponadto zebrano informacje dotyczące rozwiązywania zadań matematycznych, ze szczególnym naciskiem na zadania problemowe.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 161-178
Artykuł omawia kwestię kompetencji społecznych z perspektywy ucznia w wieku szkolnym. W tym przypadku autor wykorzystał kwestionariusz do oceny i określenia poziomu poczucia kompetencji społecznych uczniów. Autor wykorzystał procentowy punkt widzenia każdego z pytań, co pozwoliło na ogólne spojrzenie na poziom poczucia kompetencji społecznych w badanej grupie trzecioklasistów i pomogło określić częstotliwość wybierania konkretnych odpowiedzi. Na koniec zebrane dane zostały dokładnie przeanalizowane pod względem liczby punktów uzyskanych po zsumowaniu punktów każdego ucznia.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 179-198
Jednym ze sposobów na poznanie szerszego środowiska naturalnego, a także na rozwój innych kompetencji (społecznych, organizacyjnych lub kulturowych) jest obóz edukacji na świeżym powietrzu. Podczas dłuższego pobytu, w sposób uporządkowany, dzieci mają okazję poznać piękno nawet najbardziej odległych zakątków kraju, zróżnicowane krajobrazy, historię miejsca, charakterystyczne ekosystemy z roślinnością i zwierzętami, architekturę, folklor i sztukę ludową innych regionów Polski, a także rozwinąć wiele różnych umiejętności, takich jak: współpraca i interakcja z innymi, korzystanie z różnych sposobów uczenia się, rozwijanie orientacji w terenie, właściwe zachowanie w różnych miejscach i sytuacjach, radzenie sobie z emocjami, samodzielność itp. W niniejszym opracowaniu przedstawiono analizę możliwości wykorzystania pobytu młodszych uczniów w obozie edukacji na świeżym powietrzu.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 199-218
W artykule poruszono kwestię kryzysu w relacjach człowiek-natura. Odwołując się do wyników badań innych autorów, ujawnia on niebezpieczeństwa alienacji człowieka od środowiska, a także pozytywne skutki kontaktu człowieka z naturą. Dowodzi to, że istnieje potrzeba wprowadzenia edukacji ekologicznej już w przedszkolach. W artykule przedstawiono ideę i funkcjonowanie leśnych przedszkoli w Polsce. Materiał empiryczny, który zainspirował zaprezentowane w nim refleksje, został zebrany podczas wizyty studyjnej w przedszkolu leśnym „Puszczyk” w Białymstoku. Wizyta obejmowała obserwację uczestniczącą i kilka wywiadów z nauczycielem pracującym z dziećmi. W artykule znajduje się również odniesienie do ankiety dotyczącej opinii respondentów na temat idei leśnych przedszkoli.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 219-235
W artykule analizowana jest edukacja muzyczna w okresie wczesnego dzieciństwa, postrzegana przez pryzmat transformacji, jakiej obecnie podlega dziedzina pedagogiki. Analiza uwzględnia zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty obserwowanych zmian, a także ich potencjalne przyszłe skutki. Badanie skupia się głównie na dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz na roli specjalisty w dziedzinie edukacji dzieci zarówno w zakresie nauczania muzyki, jak i wykorzystywania muzyki jako narzędzia ułatwiającego inne aspekty edukacji. Głównym celem wczesnej edukacji muzycznej pozostaje jednak pobudzanie radości dziecka z tworzenia muzyki.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 237-254
W artykule tym starano się odpowiedzieć na pytanie, jak uczniowie szkół podstawowych postrzegają nauczycieli. Wybór tak młodej grupy badawczej nie jest przypadkowy, ponieważ dzieci rozpoczynające naukę wkraczają w nowe środowisko, nawiązują nowe relacje i znajdują nowy wzór do naśladowania w postaci nauczyciela. W części teoretycznej tekstu omówione są zagadnienia dotyczące nauczyciela, w tym jego osobowości, pełnionych przez niego funkcji, a także społecznego postrzegania dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz kwestie autorytetu, w tym jego definicji i podziału. Część praktyczna to analiza wyników ankiety przeprowadzonej w oparciu o technikę ankietową w klasach 1–3 szkół podstawowych w Czerwionce-Leszczynach w roku szkolnym 2016/2017.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 257-273
Celem niniejszego artykułu jest określenie roli postaw rodziców w kształtowaniu sposobów realizacji kariery zawodowej przez młodych ludzi. Rodzina jest szczególnie ważna w przypadku decyzji zawodowych podejmowanych przez dorastające w niej dzieci. Zbadano związek między postrzeganiem przez rodziców roli matki i ojca a deklarowaną gotowością do rozpoczęcia międzynarodowej kariery w następujących wymiarach: akceptacja kosztów, gotowość do wysiłku, determinacja w osiąganiu celów i fascynacja wyzwaniami. Wyniki pokazały różne role matek i ojców w odniesieniu do deklarowanej otwartości na międzynarodową karierę wśród młodych mężczyzn i kobiet.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 275-302
Średnia długość życia w krajach rozwiniętych stale rośnie. W rezultacie rośnie także liczba osób starszych, co prowadzi do zmian społecznych i kulturowych. Przedmiotem przedstawione w artykule badania ilościowego i jakościowego, opartego na kwestionariuszu, jest obraz starości i osób starszych w oczach młodych dorosłych. Celem pracy jest ustalenie granic, natury i istoty starości z perspektywy ludzi młodych. Wyniki badań prowadzą do ciekawych wniosków: obraz starości jest negatywny, podczas gdy obraz osób starszych jest pozytywny. To spostrzeżenie może okazać się owocnym źródłem inspiracji dla lokalnych inicjatyw, a także twórców przekazów medialnych, którzy są odpowiedzialni za kształtowanie wizerunku starości, zwłaszcza wśród młodych ludzi.
Język:
PL
| Data publikacji:
30-06-2018
|
Abstrakt
| s. 303-324
Złożoność zjawiska seksualności powoduje trudności w jednoznacznym zoperacjonalizowaniu tego pojęcia zarówno w naukach społecznych, jak i przyrodniczych. Rozmawiając o seksualności, należy pamiętać, że płeć jest kategorią graniczną – dotyczy zarówno sfery prywatnej, jak i publicznej, a jednocześnie występuje na poziomie biologicznym i społeczno-kulturowym. Artykuł skupia się na naturze i znaczeniu seksualności analizowanej w kontekście współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Próba ta ma na celu uczynienie seksualności „mapą rozmaitych sposobów myślenia o edukacji” (J. Rutkowiak), czyli traktowanie jej jako konstruktu, przez pryzmat którego można formułować, omawiać i rozwiązywać problemy edukacji, wychowania i socjalizacji (Z. Kwieciński). Taki sposób pozwoli na wyodrębnienie nowych obszarów analizy związanych z pedagogiką ciała i pedagogiką seksualną. Rozważania pedagogiczne dotyczące seksualności zostaną osadzone w personalistycznym pojęciu człowieka, w szczególności w kontekście holistycznego rozumienia ludzkiej natury.