MLA

ER(R)GO jest międzynarodowym, dwujęzycznym, czasopismem naukowym nawiązującym do kilkunastoletniej działalności interdyscyplinarnej grupy seminaryjnej o tej samej nazwie. Periodyk poświęcony jest przede wszystkim refleksji nad wytworami kultury współczesnej - także kultury popularnej - ze szczególnym naciskiem na zagadnienia teoretyczne i w najszerszym sensie z teorią związane. Tematyka obejmuje analizę zjawisk, dzieł, procesów kulturowych i literackich oraz ich uwarunkowań, analizę kontekstów je określających, zagadnienia metodologii badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, analizę współczesnych tendencji w kulturze i ich założeń myślowych, zmiany paradygmatów teoretycznych i metodologicznych, analizę etycznych i aksjologicznych uwikłań prądów oraz zjawisk kulturowych i literackich, syntezy teoretycznoliterackie i kulturoznawcze, związki literatury z filozofią i innymi naukami. Istotny nacisk kładzie się na zagadnienia teoretycznoliterackie, przy czym literatura postrzegana jest w jej powiązaniach z kontekstami i procesami ogólnokulturowymi. Zadaniem pisma jest wypełnienie niszy między periodykami literaturoznawczymi i kulturoznawczymi oraz umożliwienie spotkania tych dwóch szerokich dziedzin w jednej przestrzeni czytelniczej. Ogólny tenor pisma należy określić jako interdyscyplinarny. Czasopismo finansowane jest z funduszu badań statutowych Instytutu Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Czasopismo nie pobiera opłat za publikacje artykułów i jest dostępne w formule Open Access Gold. (WIĘCEJ o czasopiśmie...)

Numery w opracowaniu:

51 (2/2025) ruiny/gruzy/resztki (kliknij, by przejść do CFP)

52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość (kliknij, by przejść do CFP)

53 (2/2026) tkanki/rzeczy/materie (kliknij, by przejść do CFP)

Zaproszenie do zgłaszania tekstów

Kolejny numer - 54 (1/2027) - dom/udomowienie/bezdomność (kliknij, by przejść do CFP)

Kolejny numer – 55 (2/2027) – gra/zabawa/lenistwo (kliknij, by przejść do CFP)

Czytaj więcej

  • BazHum
  • CEJSH - The Central European Journal of Social Sciences and Humanities
  • CEEOL - Central and Eastern European Online Library
  • ERIH Plus
  • IC Journals Master List
  • PBN - Polska Bibliografia Naukowa
  • Scopus
  • EBSCO
  • MLA International Bibliography
Ostatnio opublikowane
Er(r)go...
Opublikowane:: 2025-12-17
Brak abstraktu
Porzucony, pomierzony i uśmiercony. Podmiot w dystopii społeczeństwa ryzyka
Opublikowane:: 2025-12-17
  Społeczeństwo ryzyka to krytyczne spojrzenie na współczesność, w której życie społeczne, polityka i kultura są zorganizowane w odniesieniu do niepewności wynikającej z procesów modernizacji....
Materialność ruin. Nowe afordancje w obliczu kryzysu ekologicznego
Opublikowane:: 2025-12-17
Klasyczna definicja ruin, rozwijana przez Aloisa Riegla, akcentuje respekt, który ruiny ewokują poprzez możliwość obcowania z „patyną wieków”. Podobne rzecz ujmował Georg Simmel, który choć...
Nowoczesność na ruinach Myken
Opublikowane:: 2025-12-17
Rozwinięty przez greckich tragików mit Orestesa może być kluczem do rozumienia aporii nowoczesnego świata. Mykeny zaś i ich współczesne ruiny mogą symbolizować – odpowiednio – moment narodzin...
Stając się jeżozwierzem : migracyjne tożsamości w cyfrowej utopii
Opublikowane:: 2025-06-30
Celem artykułu jest omówienie znaczenia badań nad migracjami dla lepszego zrozumienia przemian tożsamości człowieka w momencie wkroczenia w przestrzeń cyfrową, zważywszy na to, że ta ostatnia...
Z innej beczki. O „Utopku" Leszka Libery
Opublikowane:: 2025-06-30
W artykule, omawiając powieść Leszka Libery, autor dowodzi, że po pierwsze debiut pisarza zasługuje na większą uwagę badaczy i czytelników, a po drugie, pokazuje, że skandalizującego, brudnego,...
Ogłoszenia
Kolejny numer – 55 (2/2027) – gra/zabawa/lenistwo

2025-12-01

Kolejny numer – 55 (2/2027) – gra/zabawa/lenistwo
termin nadsyłania tekstów: 15 września 2026

Myślenie o grach, zabawach i lenistwie wydaje się zajęciem równie lekkim, co podejrzanym. Współczesna humanistyka Zachodu — naznaczona etyką produktywności, wiedzy użytecznej i nieustannego działania — od dawna z niepokojem przygląda się wszystkiemu, co nie służy celowi, co wymyka się efektywności, co można utożsamić z marnowaniem czasu. A jednak to właśnie w tym, co pozornie niepotrzebne, kryje się antropologiczny klucz do współczesności: człowiek grający, człowiek bawiący się, człowiek odpoczywający okazać się może upostaciowieniem tego, co styl życia pierwszych dekad XXI wieku determinuje. Szczególnie, że od filozofii zabawy Friedricha Schillera poprzez Homo ludens Johana Huizingi i hermeneutykę gry Hansa-Georga Gadamera, aż po współczesne diagnozy kultury późnego kapitalizmu — gra i lenistwo stają się nie tyle marginesem tego, co społecznie akceptowalne, ile próbą ocalenia sensu. (Kliknij tutaj, żeby przeczytać całe zaproszenie do nadsyłania tekstów).

Czytaj więcej

Kolejny numer - 54 (1/2027) - dom/udomowienie/bezdomność

2025-09-24

Kolejny numer - 54 (1/2027) - dom/udomowienie/bezdomność
termin nadsyłania tekstów: 28 lutego 2026

Myślenie o domu w perspektywie refleksji humanistycznej jest równie wyświechtane, co nieukończone. Jedną z podstawowych prób namysłu nad byciem-w-świecie było rozpoznawanie oraz przekraczanie jego granic, a także definiowanie prawa do zamieszkiwania go oraz wykorzystania tego, co oferuje. Na początku trzeciej dekady XXI wieku niezwykle trudno jest nie tyle jednak nakreślić wymiar owej próby, ile myśleć o doświadczeniu domu w sposób skończony i stabilny. (Kliknij tutaj, żeby przeczytać całe zaproszenie do nadsyłania tekstów)

Czytaj więcej

Numer w opracowaniu - 53 (2/2026) - tkanki/rzeczy/materie

2025-01-07

Numer w opracowaniu - 53 (2/2026) - tkanki/rzeczy/materie
termin nadsyłania tekstów: 15 września 2025

Chociaż zachodnia humanistyka twórczo i krytycznie starała się porządkować myślenie o świecie za pomocą stabilnych kategorii podmiotu i przedmiotu, wciąż niezwykle trudno jest jej uchwycić materialną rzeczywistość. To, co powinno ją przybliżać, często służyło jako zgoła utopijna perspektywa, która nie tyle ujmowała materialność w perspektywie myśli, ile lokowała ją w nieprzekraczalnym dystansie, niemożliwości czy nawet aporii. Ostatnimi spadkobiercami tej tendencji okazały się zresztą teorie literatury i kultury wpisujące się w tzw. zwrot lingwistyczny, które nie bez powodu sprowadziły humanistykę osadzoną w myśleniu kontynentalnym do pewnego tekstualnego determinizmu. Myślenie za pomocą dwuwarstwowych znaków nigdy nie zestawiało przecież konceptu z materialną rzeczywistością, a jedynie z jej słyszalnym lub widzialnym przebłyskiem: sygnałem, który ów koncept miał przywoływać. (Kliknij tutaj, by przeczytać pełne zaproszenie do nadsyłania tekstów)

Czytaj więcej

Numer w opracowaniu - 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość

2024-10-03

Numer w opracowaniu - 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość

Termin nadsyłania tekstów: 30 stycznia 2025 r.

Dominująca we współczesnych dyskursach humanistycznych krytyka patriarchatu zepchnęła pojęcie męskości do rangi historycznego anachronizmu utożsamianego z większością dramatów współczesnego świata, od korporacyjno-militarnego imperializmu począwszy, poprzez uprzedmiotowienie kobiet, na dewastacji środowiska naturalnego skończywszy. Napędzana nieustannie powielanymi medialnymi stereotypami męskość stała się synonimem wrodzonej agresji, programowej dominacji, wiecznego współzawodnictwa, wszechobecnego racjonalizmu i nieustającej potrzeby optymalizacji i efektywności legitymizowanych wymiernymi sukcesami zachodniego modelu społeczno-technologicznej egzystencji. A kiedy do głosu dochodzą poglądy kwestionujące budowaną na owych stereotypach męską tożsamość, ta ostatnia niemal natychmiast postrzegana jest w kategoriach nowej kolokacji – kryzysu męskości. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów).

 

Czytaj więcej

Numer w opracowaniu – 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki

2023-10-14

Numer w opracowaniu - 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki

Chociaż ruiny w większości opowiadają historie domknięte i świadczą o światach, których już nie ma, rzadko kiedy stanowią domeny „pustki” lub „braku”. Wręcz przeciwnie: okazują się one miejscami wciąż tętniącymi życiem, aktywnie tworzącymi sploty materialno-pojęciowe i inspirującymi bogate imaginaria społeczno-kulturowe. Podobnie odpadki, odrzuty, resztki, czy pozostałości wskazują na niezwykłe (pośmiertne) codzienne życie rzeczy. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów)

Czytaj więcej


Nr 50 (2025)
Opublikowane: 2025-07-24


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Logo DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

MNISW: (2024) 100

Bazy cytowań
Logo SCOPUS
Logo IC
Logo BazHum
Logo CEJSH
Logo CEJSH
Logo CEEOL
Logo DOAJ
Logo EBSCO
Metadata from Crossref logo
Crossref Similarity Check logo
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.